Hoe kan het dat grotendeels verlamde mensen nog leven?

Stel, iemand raakt zodanig verlamd dat hij tot zijn armen geen beweging/gevoel heeft. Hoe kan het dan dat diens hart, nog wel werkt? Want dat ligt onder de armen en heeft toch de hersenen nodig om te functioneren.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat geldt natuurlijk ook voor een heleboel andere organen. Zonder werkende nieren, alvleesklier, lever enz. kun je ook niet leven.

Het beste antwoord

Bij echt hoge laesies (vanaf c4) kan iemand zonder beademing niet overleven. Bij jouw scenario van totaal geen functie van de armen denk je aan zo'n letsel of hoger. Bij c5, dus één niveau lager, heb je namelijk nog de functie van de biceps en schouders. En ook bij c5 is de ademhaling moeilijk en soms beademing noodzakelijk.

Het hart is niet het probleem. Of ja, dat stopt uiteraard als er geen circulatie is ook vanzelf, maar de hartspier werkt autonoom. Ook bij hogere laesies blijft die het - als de randvoorwaarden in orde zijn zoals beademing en eventueel bloeddrukregulatie, infecties voorkomen of bestreden worden, etc. - gewoon doen.

Het antwoord op je vraag is dus: omdat die mensen heel snel medische hulp hebben gekregen en blijvend beademd worden.

De bezenuwing van onze lichamen vanuit het ruggenmerg is trouwens niet simpelweg een horizontale doorsnede. Vooral in de ledematen lopen veel zenuwbanen ook gedeeltelijk verticaal. Bij een dwarslaesie op c6-niveau heeft iemand bijvoorbeeld wat functie in bijna de helft van de arm, en die scheidslijn loopt dan van boven naar beneden: biceps wel, triceps niet, duim wel, pink niet. Sommige mensen denken dat die 'lijn' eerder rondom zou lopen, dus dat je ook op armen en benen echt een scheiding kunt hebben van 'boven' en 'onder', maar dat is dus niet zo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het hart heeft de hersenen niet nodig om te functioneren. Dat klopt volledig autonoom. Alleen om sneller of langzamer te kloppen krijgt het signalen van de hersenen.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb geleerd dat het hart altijd eerst een signaal van de hersenen krijgt voordat het klopt. Altijd, en niet alleen als er een tempowisseling komt.
Reddie
10 jaar geleden
@Broodjeei , dat heb je dan verkeerd geleerd.
Het hart klopt autonoom in een basisritme. De sympaticus veresnelt het ritme, de parasympaticus vertraagt.
Je hersenen liggen "boven de armen" en is dus niet verlamd. Je hersenen werken dus gewoon en geven prikkels aan de sinusknoop door. De sinusk noop geeft de prikkels door aan de av knoop. De av knoop loopt over in de bundel van his deze zorgt voor het samentrekken van de kamers in het hart. Zo blijft het hart nog werken en voorziet het hart alle organen van zuurstofrijk bloed.