Hoe kan ik het tegengaan dat mijn hoofd trilt als ik zenuwachtig ben?

Hallo,

Als ik zenuwachtig over iets ben ga ik meestal heel erg trillen en nadenken, maar de laatste tijd is er iets bijgekomen. Ik zat laatste bijvoorbeeld in de klas en ik was bang dat ik verkeerd zou antwoorden op een vraag, en toen begon ik over van alles te denken. Ik voelde heel erg veel spanning in mijn hoofd. Ik wist niet precies waar ik mij hoofd moest plaatsen, en toen begon ik een beetje te trillen met mijn hoofd! Niet echt heel erg maar een beetje, als ik me dan op een punt probeer te focussen word het alleen maar erger. Ik ben bang dat het een tic is, maar ik denk het niet. Het komt alleen als ik bang ben dat iedereen naar me kijkt of bang ben dat het gaat gebeuren. Kan iemand me alsjeblieft helpen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat andere mensen van je denken moet je los proberen te laten, anders ga je jezelf nog meer aanpraten! Daarvoor kan je het best een goede assertiviteitscursus volgen. Als je in zo'n situatie zit dat je hoofd begint te trillen. Ga dan zo zitten dat je je schouders los kunt laten, ontspan..doe je ogen dicht en haal diep adem door je neus in 6 tellen..hou 6 tellen vast en laat het in 6 tellen door je mond weer los...pffft....Herhaal dit een keer of 5. Terwijl je dit doet probeer dan nergens aan te denken..en volg alleen je ademhaling.
Apart van dit zou ik je een cursus Qigong aanraden en mogelijk ook meditatie. Je bent namelijk duidelijk snel uit balans te brengen en dat heeft een oorzaak.
Die oorzaak moet je natuurlijk vinden, maar ondertussen kun je alvast wel wat doen.
Sterkte en bedenk dat slechts 1 op de 3 mensen jou zien "staan" en jij op jouw beurt kan ook maar met 1 op de 3 een 'connectie voelen of aangaan..
Meestal is het inbeelding als je denkt dat 'iedereen' naar je zit te kijken...en wat dan nog? Wordt eerst maar eens de beste vriendjes met jezelf, je bent het vast waard!
Enne...als je verkeerd een keertje antwoord op een vraag?
Einstein was ook echt niet goed in alle vakken hoor!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mensen hebben het vaak veel te druk met zichzelf of met andere dingen dan om zich druk te maken over jou. Ook als ze naar jou zitten te kijken en te luisteren zijn ze vaak nog - al dan niet bewust -met andere dingen bezig. Als je dat in gedachte houdt voel je je wellicht al wat meer ontspannen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Allemaal heel erg bedankt. Ik bedenk me net dat ik de ademhalingsoefening al een keer geprobeerd heb. Ik had niet de seconde bijgehouden. Ik probeerde gewoon normaal adem te halen, maar het werkte jammer genoeg niet echt. Het begon met snelle hartkloppingen weer omdat ik zenuwachtig was, en toen ging het even weg en begon het weer enz. Ik vond het best wel eng, want ik denk niet dat het goed is voor een hart om steeds van snelheid te veranderen. Ik zal proberen om het ook te doen met tijd. Ik hoop dat dit werkt. Iedereen nogmaals heel erg bedankt, ik vind het al fijn dat jullie de tijd nemen om me te helpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hart is daar voor gemaakt, kan geen kwaad! (Anders zou sporten ook ongezond zijn)

Antwoorden (3)

Volgens mij span je je spieren als je zenuwachtig bent. Als dat je halsspieren zijn zou dat de trilling van je hoofd (of het gevoel dat je trilt) kunnen veroorzaken. In later stadium krijg je hierdoor ook pijn in je schouders en mogelijk hoofdpijn.

Angst voor je omgeving, om af te gaan, om bekeken te worden, is absoluut niet nodig.
Je kunt een heleboel spanning verminderen door ademhalingsoefeningen te doen waardoor je ontspant. Dat kan evengoed op school als thuis en niemand hoeft dat te merken.

Voeten plat op de grond. Rustig inademen (4 tellen) en daarna 6 tellen uitademen. Dat doe je een keer of 8 achter elkaar. Je zult merken dat je ontspant en je geest veel helderder wordt. Begin het eens thuis te oefenen, een keer of 4-5 per dag. Je wordt er gegarandeerd een ander mens van.

Want als je vast komt te zitten in angst, wordt het hoe langer hoe erger. Op jouw leeftijd is het makkelijker om de boel terug te draaien.
Ik wens je succes en ontspanning.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ahh heel erg bedankt ik zal het proberen!
Ivana
10 jaar geleden
Hier vind je het boek (en de beschrijving) waar je erg veel aan zult hebben. Als je meer wilt weten over de werking van goed ademhalen en wat het voor je doet, wordt alles hier goed uitgelegd. Je kunt het ook bestellen in de boekhandel. Het boek is niet voor zieke mensen, maar voor sporters en gezonde mensen die verkeerd ademhalen. Je kan het dus op tafel laten liggen zonder dat iemand vraagt, wat ie er met jou aan de hand. ;)
http://www.bol.com/nl/p/verademing/9200000010831779/
Het beste kan je naar een psycholoog gaan, eventueel na doorverwijzing door de huisarts. Niet omdat je gek bent, maar omdat je psychische klachten hebt waar je vanaf wil (net als overigens de meeste andere mensen - wat dat betreft zijn dus juist de mensen zonder klachten 'gek').
Kost even wat, maar je kan er echt ontzettend veel baat bij hebben. (Qua kosten - als je het na 1 januari doet kan je nu nog zorgen dat je ziektekostenverzekering het dan vergoedt).
Dit klinkt als iets wat niet uit zichzelf minder erg wordt, en wat goed op te lossen of te verminderen valt, vooral als je er vroeg bij bent.
Succes! (En stuur gerust een PM als je meer wil weten)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Xxeli,
ik ken die angst en een hele eenvoudige tip is: zeg tegen de klas hardop dat je zenuwachtig bent en dat je daardoor gaat trillen. Je zult merken dat dat al een heleboel spanning wegneemt. Je angst om door de mand te vallen (iets fout te doen) wordt minder want je hebt het al verteld, je hoeft niks meer te verbergen.Dat is op zich al een opluchting. Je zult ook merken dat niemand het gek vindt als je dat vertelt. Dat is helemaal fijn. Je zult echt blij en opgelucht zijn. Gaandeweg verdwijnen het trillen en de angst. Bij nieuwe situaties zul je het misschien weer voelen en dan weet je dat het geen geheim hoeft te zijn en je kunt "ermee omgaan". We zijn allemaal gewoon mensen hoor en iedereen heeft wel bepaalde angsten. Niks om je voor te schamen (maar dat doe je al niet want je stelt de vraag. Heel goed!!!