als ik glucosamine chondroitine slik kan ik dan ook hyaluonzuur slikken ? of is de een een vervanging van de andere?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Hyaluronzuur is het hoofdbestanddeel van de synovia (gewrichtsvloeistof), en werkt als smeermiddel bij alle gewrichtsbewegingen. De viscositeit verandert onder invloed van de inwerkende mechanische krachten. Om precies te zijn neemt de viscositeit af naarmate de belasting zwaarder wordt. Ze is vloeibaar, maar door de hoogmoleculaire structuur visceus genoeg om niet uit het gewricht weggeperst te worden. Op deze manier verricht het een stootkussenfunctie in het gewricht.
Glucosamine wordt soms ingezet als behandelmethode bij artrose omdat in in-vitro-onderzoek en dierexperimenteel onderzoek glucosaminesulfaat in staat blijkt om het kraakbeenstofwisseling te normaliseren, om beschadigd kraakbeen te herstellen en ook lichte ontstekingsremmende eigenschappen blijkt te bezitten.[2] Interventieonderzoek bij mensen naar de effecten van glucosamine bij artrose levert echter wisselende resultaten op. Om deze reden is het geen algemeen geaccepteerde behandelmethode en is het voornamelijk in de complementaire geneeskunde populair.
Je zou ze dus naast elkaar kunnen gebruiken,daar het een een meer ontstekende werking heeft en het andere een meer smeerende werking.
fremar