Deze zal het aangedane lichaamsdeel onderzoeken en u zo nodig verwijzen voor een röntgenfoto.
Als u veel pijn heeft kan de huisarts zo nodig een pijnstiller voorschrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst onderzoeken of het niet gebroken kan zijn. Als hij vermoedt dat het alleen gekneusd is zal hij een drukverbandje aanleggen of intapen en rust voorschrijven. Is je arm, hand of pols gekneusd krijg je een mitella om, zodat je arm in een rustige positie gehouden wordt en het bloed naar beneden stroomt, dit is minder pijnlijk. Wordt het niet beter maar steeds dikker en pijnlijker als de verdoving van het koelen is uitgewerkt, dan is er een kans dat het toch gebroken is en dan moet je alsnog foto's laten maken in het ziekenhuis.
amc
13 jaar geleden
arts zal het onder zoeken door bewegingen en druk uit te oefenen zodat hij of zei kneuzing/verstuiking kan vaststellen arts adviseer te koelen met compressen eventueel een drukverbandje te leggen als het het been is misschien bij dikte wat omhoog leggen en als advies geven wat rustig aan te doen maar wel blijven bewegen indien nodig een receptje voor pijnstilling te schrijven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit recente ervaring:

- Op een donkere sneeuwerige avond arriveert patient op Spoedeisend Hulp
- Dienstdoende arts pakt arm, drukt even lekker op de pijnlijke gezwollen plekken en let daarbij op reactie van patient
- Patient schreeuwt niet de boel bij elkaar, begint niet te slaan en/of valt niet flauw
- Voorlopige conclusie: waarschijnlijk niet gebroken is.
- Voor de zekerheid worden toch foto's gemaakt
- Foto's wijzen geen breuk uit
- Conclusie: zwaar gekneusd
- Patient krijgt soort drukverbandsok om arm met boodschap dat het 4-6 weken kan duren en dat hij/zij rust moet houden
- Patient gaat weer naar huis

Toegevoegd na 7 uur:
Oh ja, vergat er nog een:
- patient krijgt advies bij veel pijn een pijnstiller te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit mij helemaal aan bij voorgaande antwoorden, maar wil nog graag iets toevoegen.

Het komt er dus eigenlijk op neer dat een arts NIETS doet / kan doen aan een kneuzing of verstuiking, behalve evt pijnstilling of zwachtel.

Dit is vaak heel vervelend en frustrerend voor de patient, aangezien hij/zij wel veel pijn heeft.
Soms doet een ernstige kneuzing zelfs meer pijn dan een botbreuk en voel je je misschien afgescheept als je met een "paracetamolletje", "zoveel mogelijk ontzien" en " een paar weken afwachten"weer naar huis gaat.
Toch is er helaas niet veel meer aan te doen dan dat.

Gelukkig zijn mensen die pijn hebben wel heel inventief in het bedenken van praktische oplossingen!!
Krukken (voeten en knieen), trui met wijde hals/mouw afknippen (elleboog), makkelijk aan te trekken schoenen of die lekker zitten, een zitkussen met gat (stuitje).
Informeer een bij het vroegere "Groene kruis" bij jou in de buurt (ik weet dat het nu anders heet, maar hoe..)
Zij verhuren (soms gratis) allerlei hulpmiddelen waar je evt iets aan hebt. Van rolstoelen en krukken tot po-stoelen en therapielampen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarbij helpt alleen maar rust en uitvieren en soms demobiliseert de arts alhoewel beweeglijkheid vaak toch goed is om de boel soepel te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het advies geven om de pijnlijke plek te koelen en eventueel een steunverbandje aanleggen. Er gaat echter nog wel iets aan vooraf. Bij letsel ten gevolge van een ongeval of iets dergelijks moet er eerst bekeken worden van wat voor letsel er sprake is. Bij vermoeden van een botbreuk wordt er meestal een röntgenfoto gemaakt waarna duidelijk is wat de behandeling moet zijn.

Voor de volledigheid is eerste hulp in de eerste plaats het afwenden van levensgevaar door de vitale functies, bloedsomloop, ademhaling en bewustzijn, in stand te houden. Vervolgens om het slachtoffer te stabiliseren en te voorkomen dat er complicaties optreden. Ik zeg dat er maar even bij omdat steeds meer Neanderthalers, die zich voornamelijk verdiepen in het uitgaansleven en hun drankglazen, ervan overtuigd lijken te zijn dat een slachtoffer onmiddellijk in een ambulance geworpen moet worden en met gillende sirene naar het dichtstbijzijnde hospitaal moet worden gescheurd in plaats van de behandeling aan een paar uitstekend opgeleide professionals over te laten.