Wat is beter link of recht handig zijn?

de meeste mensen zijn recht maar ook sommige link wat is beter link of rechts te zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik word een beetje link van je Nederlands... Niet zo handig. Heb je een spellingchecker?

Het beste antwoord

Geen van beide is 'beter'. Het ligt aan de persoon wat het handigste is voor de persoon zelf. Als er een beter zou zijn dan houd dat in dat het voor een linkshandig persoon beter zou zijn om rechtshandig het worden en voor een rechtshandig persoon beter om linkshandig te zijn. Dit zou uiteindelijk niet beter zijn, omdat je een persoon hier alleen maar onhandiger door maakt.

Kinderen worden op de basisschool aangeleerd om rechtshandig te schrijven en dit wordt gestimuleerd. Enkel en alleen omdat we in een maatschappij leven waarin er wordt uitgegaan van rechtshandige mensen. Een kind wat echt linkshandig blijft, mag dit uiteraard blijven, maar in eerste instantie wordt rechtshandig gestimuleerd.

Veel dingen in onze maatschappij zijn rechtshandig ingesteld. Linkshandige mensen kunnen hierdoor best wat problemen tegen komen. Denk bijv. aan een schaar. Ondanks dat er scharen bestaan voor linkshandige mensen beschikken de meesten over een rechtshandige schaar. En je zal dan maar net een schaar nodig hebben.

Ik zelf ben zowel links als rechts handig. Schrijven, tekenen, klusjes, ik doe het allemaal net zo goed met links. Als ik de keus heb kies ik voor rechts, puur en alleen omdat de maatschappij hier het meest op ingesteld is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankje

Andere antwoorden (6)

Rechtshandig zijn heeft in het dagelijks leven als voordeel dat veel zaken standaard gemaakt zijn voor rechtshandigen. Linkshandig zijn is gemakkelijk bij sport met een tegenstander: de meeste sporters zijn ingesteld op een rechtshandige tegenstander. Ben je linkshandig, dan heb je bij bijvoorbeeld tennis en hockey een leuk voordeel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik wou precies hetzelfde antwoord geven dus +!
de meeste produkten zijn gemaakt voor rechtshandige
Links handigheid was vroeger een taboe je werd verplicht als linkshandige om rechts te schrijven.
Nu maakt het niets uit of je links of rechtshandig bent bij bepaalde sporten is het een voordeel als je links bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vroeger werd de linkerhand vastgebonden
Het ligt er maar net aan hoe je link opvat. Je kan het zien als 'slim' maar ook als 'gevaarlijk' of 'boos'.

Maar iemand die rechtshandig is kan ook slim, gevaarlijk of boos zijn.

Het zal dus per persoon verschillen wat beter is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En sommige mensen zijn krom
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cindy,kun je me een link geven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
www.rechtoflink.nl, alstu ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL
Beide. Als je dat kunt dan hoef je niet over je eigen tekst heen te vegen met je arm wanneer je in een map schrijft. En als je hand bijna tegen de muur aan komt dan is het ook handiger om te kunnen wisselen. Als je met beide kan schrijven ben je een ambidexter.

Je schrijfhand krijg je door een bepaalde verbinding tussen je hersenhelften en je armen. Linkshandige mensen zijn beter verbonden met hun rechterhersenhelft, en rechtshandigen beter met hun linker. De linkerhelft van je hersens is beter in wiskunde en logisch denken, de rechter beter in creativiteit en taal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste is om het niet te forceren en te doen wat voor die persoon goed voelt. Je bent zoals je bent. Bewezen is dat als men linkshandig is en toch rechts wil schrijven ze dan meer moeite hebben met bepaalde vakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen van beiden is beter! Het is overigens wel handiger om rechts te zijn, dan wrijf je bijv je inkt niet door wanneer je schrijft.
En ook de meeste producten zijn gemaakt voor rechtshandigen. Dus beter is het niet, maar wel handiger om rechts te zijn.