Hoe kun je een hart van steen weer "ontdooien "?

Niet mijn hart hoor . Meer in het algemeen.

Ik weet dat er mensen zijn die hebben verleerd te voelen . Of ze hebben muren rond hun gevoel opgebouwd. Of ze hebben diepe tranen verdrongen en hun gevoelsleven is "opgedroogd".

Maar wij mensen zijn gevoelswezens. Ons vermogen tot inleven in anderen, empathie , veel voelen , vlinders , liefde , goedheid , pijn , angst al die dingen.

David Gray zingt in de song My oh My:

What on Earth is going on in my heart,
Has it turned as cold as stone,
Seems these days I don't feel anything,
Less it cuts me right down to the bone...

Wat kun je doen om je hart te ontdooien ? Als deze koudheid permanent lijkt te zijn geworden ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
laat iedereen hier gewoon eens vragen voor of over zichzelf stellen. Niet van ik ik heb een neef die, ik heb een broer die, vrienden van mij hebben enz enz enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@wjhm5600. Ik stel gewoon de vragen die in mij opkomen. De ene dag een vraag over mijzelf , de andere over een ( bekende of onbekende ) ander , de volgende over mensen , de volgende over dieren en de volgende over harde wetenschap.
Mijn doel is bewustwording bij mijzelf over de denkwijzen van anderen en bewustwording van anderen over de denkwijzen over mijzelf. Nou jij weer !

Het beste antwoord

Dit wordt weer een softe.
Dat kan door contact te krijgen met je verlangens, je pijn, vreugd. Vaak van binnenuit, omdat je toch onvrede voelt met je leven zoals het is, en er kleine barstjes ontstaan in het pantser. Die onvrede kan een begin zijn, een "opening", om contact te maken met jezelf en je omgeving. Daarbij komt dan soms een impuls van buitenaf (bv de geboorte van een kleinkind, het overlijden van iemand, een ongeluk of ziekte, verlies van werk een nieuwe relatie, een goeroe).
En er is de therapeutische weg, uiteenlopend van psychoanalyse tot cognitieve therapie tot emotioneel lichaamswerk.

Wanneer er sprake is van echte psychische problemen (psychopathologie) is het een iets ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Je kunt dan het beste beginnen met leren jezelf lief te hebben!
Wees gewoon de beste vriend van je eigen geest en lichaam, zorg goed voor jezelf, en verwen jezelf.
Geef jezelf complimenten, kortom hou van jezelf.
Als je dat kunt, is het misschien tijd om weer andere voorzichtig bij je in de buurt te laten komen..
Dus het ontdooien begint met van jezelf houden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat je eigen hart ontdooien dat doet niemand voor je!
Je hart ontdooien.. doe je door meer met liefde bezig te zijn, werk, speel, deel, geniet, ontspan met liefde. Hoe meer je met liefde doet hoe meer met liefde terugkomt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, door eens heel dicht bij je gevoel te komen en flink te huilen. Het liefst zoveel huilen dat je er zelf genoeg van krijgt. Daarna ga je jezelf weer helen door jezelf te accepteren zoals je bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Een hart van steen" zegt iets over bepaalde mensen die niet het oude verleden met pijn hebben opgeruimd. Ze lijken weg te lopen voor hun eigen pijnlijke gevoelens.
Ren er voor weg dan voel je ook niets. Vaak wordt het meegenomen en blijven kil en lijkt het dat deze mensen in een "slachtoffer"rol blijven hangen. Men lijkt niet meer open te staan voor de liefde voor hun zelf. Weten niet hoe je kunt genieten van kleine dingen.
''ontdooien" kun je als je het een plek kunt geven en kan relativeren. Langzaam helen en vooruit te kijken. Niet in het verleden blijven hangen. Om maar weer die pijn te voelen. Weg met de pijn ,leef .Vooruitkijkend zo kun je langzaam weer leren genieten van de mooie dingen om je heen. Het gaat niet ineens ,het gaat langzaam, stukje bij beetje ,zo ontdooi je en kun je weer liefde voelen ,dat begint bij je zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hart van steen,
IS dat gemeen?
Gekwetst door het leven,
zodat je het niet zomaar meer kunt geven.

Door de historie is dat hart zo hard gemaakt,
en je wapenen tegen het feit dat ooit iemand dat nog raakt.
Dat is me één keer overkomen,
en die vrouw blijft de vrouw waarvan ik blijf dromen.

LAAT er maar iemand zijn, die haar overtreffen kan,
dan IS er iemand daar weet je het zeker van.
Die weet je hartje te raken op een manier waarvan iedereen zou gaan beven,
dat is toch het mooiste wat een mens kan beleven!

Alleen zijn er meer dan 2 personen op deze aarde,
en hecht die vrouw meer aan een andere dan deze waarde.
WAAROM gebeurd het nou weer dat de vrouw die MIJN versteende hart
weet te laten ontdooien
me weer keihard tegen de grond weet te gooien.

Opkrabbelen na alle verdriet en pijn doet al zo'n zeer,
WAAROM deze pijn NOG een keer ?????
Ieder mens heeft z'n lijden te dragen,
maar mag ik om een lichter lijden vragen?

Want je hart kwijtraken aan een persoon die dat niet kan retourneren,
is iets wat een gevoelig mens, zal moeten accepteren.
pijn? JA en helaas niet voor de eerste keer,
maar NU doet het onacceptabel veel zeer.

Mijn hart is van MIJ en van niemand anders voortaan,
ik bescherm me tegen *Kapot gaan eraan*.
Kapot BEN ik al, ik kan maar één ding ding ondernemen,
en dat is zorgen dat nooit meer iemand mijn hartje weg kan nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verspil je energie niet!!!!
Niet alle mensen hebben evenveel gevoel en zijn empathisch etc. Neem de mens maar zoals zij/hij is of zich voordoet, en blijf jezelf. Niet sleutelen, niet ontdooien, het is buitengewoon vermoeiend en leidt tot niets!!
Als het erin zit, komt het er vanzelf na eentijdje uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liefde.
Echte liefde laat het hart ontdooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je dat je een ander het hart wilt ontdooien, of dat iemand zijn eigen hart wilt ontdooien. Ik zal over beide mogelijkheden wat zeggen.

Als je een ander het hart wilt doen ontdooien. Dan kan je deze persoon diepe liefde sturen (energetisch). Ook zelf een voorbeeld zijn voor die persoon.
Iemand met een koud hart, heeft nare dingen meegemaakt. Ook heeft diegene geen goede voorbeelden gehad in het leven. Dus wees die voorbeeld. Wees die liefde, laat zien wat liefde is.
Ik denk dan aan een soort van Jezus. Iemand die alleen maar door zijn aanwezigheid, harten kan doen ontdooien. Hoe doet die persoon dat? Wees zo een persoon.
Vind de liefde in jezelf, zodat je de liefde kan uitstralen, en iedereen erbij in kan sluiten.

Als iemand zijn eigen hart wilt ontdooien. Dan moet hij al inzien dat dat nodig is. Ook al een enorme stap. Ik denk dat de snelste en effectiefste wijze visualisatie is. Zie die steen als een mooie vlinder. Zie het ijs als heerlijk warm water. Zie en vind de liefde die je jezelf zou willen geven, De liefde die je mist. De liefde die je altijd zou willen hebben. Geef jezelf deze liefde.

Goh, ik had nooit gedacht dat ik het woordje liefde zo vaak zou zeggen. Maar kennelijk is het echt waar. En voor diegene die dit te ver vinden gaan, zie liefde maar als energie. Wat mij ook vertelt is door een lieve vrouw vroeger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel mooi Gdanonym . Inderdaad goed opgepikt. Ik weet nog niet of ik voor die persoon het hart wil ontdooien of dat hij / zij dat misschien zelf kan doen . Prima raad van die visualisatie.
Liefde geven dat lijkt mij het belangrijkste, en vol blijven houden al duurt het o zo lang.
Liefde overwint alles!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door hartverwarmend met die persoon om te gaan...

Er bestaat niet iets als een stenen hart dat niet ontdooit kan worden...