In principe wel.
De kluizenaar komt weinig in contact met andere mensen dus met minder potentiele ziektenoverbrengsers.
Echter: Doordat hij/zij afgezonderd leeft zal hij minder toegang hebben tot gevarieerd voedsel (geen winkels, geen ruilhandel) wat theretisch gezien een effect kan ehhebn op zijn weerstand.
Hierdoor kan bertoogd worden dat hij gevoeliger is voor het oplopen van ziektes en infecties dan iemand met een hoger weerstandsniveau.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat lijkt me wel. Virussen, zoals influenza, worden overgedragen via menselijke vloeistoffen. Dat kan "direct", bijvoorbeeld via zoenen of niezen (druppeltjes in de lucht). Maar dit kan ook met een tussenweg, bijvoorbeeld door handenschudden, of via een toetsenbord.

Kortom, zonder mensen in je buurt loop je een veel kleinere kans om griep of verkoudheid op te lopen.

Laat dit echter geen reden zijn om je per direct af te zonderen in een hutje op de hei. Door gewoon je handen te wassen voor het eten verminder je de kans op het oplopen van deze virussen al aanzienlijk.