Kent ieder mens doodsangst?

Gelovig of ongelovig. Is dit iets wat ieder mens in zich heeft in meer of mindere mate als het zover is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De angst om dood te gaan. Dit was niet helemaal duidelijk, sorry,

Het beste antwoord

De meeste mensen praten wel makkelijk over dat ze niet bang zijn voor de dood maar ik geloof wel dat ieder mens wel angst kent voor het onbekende na de dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Ik ben niet bang voor de dood, maar ben af en toe wel doodsbang!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, gelukkig niet.
heel oude mensen kunnen echt uitkijken naar hun dood.
ze zijn het leven dan moe, levensmoe.
Rieneke1
14 jaar geleden
ik ben niet bang voor de dood. en dacht er ook nooit over .
sinds ik een kind heb denk ik er wel anders over. ik ben bang dat ik doodga voordat mijn kind volwassen is. en hoe het dan met hem moet gaan zonder mij.
maar daar denk ik maar niet teveel over na
14 jaar geleden
Mensen die voor hun tijd gaan, bijvoorbeeld door ziekte, hebben over het algemeen meer angst voor de dood, dan oude mensen op hun sterfbed. Deze mensen hebben zich er vaak in berust. Ze weten dat hun tijd er op zit.
Ze hebben er vrede mee, of zien de dood als verlossing voor lichamelijke ongemakken welke het ouder worden met zich meebracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee niet iedereen. Het gekke is; vroeger geloofde ik in de hel en was niet bang voor de dood, nu geloof ik niet meer in een hel en ben wel bang voor de dood. Doodsbang ben ik ook, maar dat is erfelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moest bij deze vraag onmiddellijk denken aan Jezus, die toch een voorbeeldmens was. Nu was zijn manier van overlijden wel een vreselijke en ook vrij plotseling, maar toch, hij kende doodsangst. nl op het moment dat hij dacht dat God hem had verlaten.

Ik ben bij diverse overlijdens van mensen geweest. En heb steeds een toegroeien naar... gezien, een overgave.
Het hoort bij het leven dat we zullen sterven.

Dus mijn antwoord is: het hoeft niet dat er doodsangst optreedt, maar het kan wel.
Het ritueel van de ziekenzalving zoals dat binnen de katholieke traditie wordt gepraktiseerd, helpt wel om mensen tot doodsaanvaarding te brengen, temeer daar dit in familiekring plaatsvindt.
Nabijheid van mensen helpt over het algemeen wel, mits die mensen de persoon kunnen laten gaan.

Ik hoop dat ik gewoon in mijn slaap overlijdt.
Bang voor de dood ben ik niet. We zijn allemaal in Gods Hand.

Toegevoegd na 46 seconden:
overlijd (zonder "t"")
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Angst voor de dood heb ik totaal niet en nooit gehad. Wel denk ik wel eens na hoe ik dood kan gaan en dan komen ook minder plezierige manier van doodgaan aan bod. Maar echt angst heb ik nooit gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Kent ieder mens doodsangst?"

Ik ken natuurlijk niet ieder mens;

ik weet daarom niet
of een ieder 'doodsangst' kent, of heeft;

maar ik weet wel, dat bepaalde mensen
de dood hebben opgezocht, hebben uitgedaagt,
en zelfs hebben beleefd;

hoe hun gevoelens daarnaast zijn (geweest),
dát zou ik je niet kunnen zeggen;

ik kan wél zeggen, dat sommige mensen,
die 'doodsangst' ervaren,
sterk de behoefte kunnen voelen
om dát te willen overwinnen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben een aantal keren door het oog van de naald gekropen en weet dus echt wat doodsangst is...maar angst voor de dood heb ik niet....klinkt dubbel maar wat Kwebbel in haar eerste reactie zegt is eigenlijk ook zo...ben niet bang voor de dood want weet zeker dat ik goed word opgewacht maar het verwelkomen doe ik ook (nog) niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@congoleo Ik herken een mens; heerlijk dubbel idd;
paradoxaal dus, maar wel met een +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thx.. -)
Ik ben niet bang voor de dood.
Ik heb wel angst voor de gene die ik achter zou laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zit in de bloed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,
de angst voor de dood is in feite wat elke angst in de kern is.
Doodsangst baart alle andere angsten.
Doodsangst is de moeder alle angsten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een aantal malen een bde gehad, dat heeft me minder bang gemaakt voor de dood, toch reageer je altijd instinctief bij gevaar bijv. in het verkeer maar uitzonderingen bevestigen altijd de regel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja tot iemand dat niet meer heeft, dus als iemand niets meer te verliezen heeft, dan heeft men doodsangst...

Iedereen heeft het, maar de een beseft het en de ander niet... Maar ik zeg je dat iedereen dat heeft en de eerste die zegt geen doodsangst te kennen, die mag mij even een bezoekje brengen, dan test ik dat even... Ik zal het opnemen met een webcam en ik zal het hier op GV posten...