Waarom ben ik altijd chagrijnig in de ochten of als ik net wakker ben (ookal heb ik goed en/of lang geslapen)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (4)

Je hersenen moeten dan nog even op gang komen omdat je van je slaap gelijk weer vent opgestaan. Het kan helpen door als je wakker wordt nog even in bed liggen om bij te komen, dan ben je waarschijnlijk minder chagrijnig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je geen zin hebt in de dag. Omdat je de nachtrust nog even wilt rekken, maar dat kan dan (waarschijnlijk) niet omdat de wekker gaat, er verplichtingen op de agenda staan waar je geen zin in hebt.

Het is niet prettig om altijd chagrijnig op te staan. Maak de ochtend een beetje leuk voor jezelf door de tijd te nemen. Niet snel snel snel opstaan, douchen, ontbijten en pleite maar rustig de tijd nemen en genieten van het moment. Lekker douchen, lekker ontbijten, een beetje de krant lezen o.i.d. en dan rustig aan richting werk / school / studie.

Haast maakt chagrijnig, is mijn ervaring. Een half uur eerder opstaan kan wonderen doen! Je lichaam en geest hebben dan nét even wat meer tijd om te acclimatiseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ieder mens heeft van nature een bioritme, mensen die 's morgen niet op gang kunnen komen zijn vaak avond mensen.
Je lichaam heeft duidelijk meer moeite met het opgang komen in de ochtend.
Meestal helpt het om een beschuitje te eten, daarna te douchen en dan te ontbijten.
Vaak vind je het ook niet prettig als anderen zo vroeg tegen je kletsen: maak dit dan kenbaar en vraag of ze dingen op een later tijdstip vertellen of vragen, want je word er alleen maar chagrijniger van.
Ze kunnen je echt niet op "gang"praten.
Jou hersenen hebben hun eigen tijd nodig om te realiseren dat het weer dag is.
Het is natuurlijk wel fijn als je wel gewoon je bed uit kunt stappen als de wekker afloopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat had ik ook altijd. Ik kwam altijd moeilijk in slaap en werd net zo moeilijk wakker: eerste uur niet storen svp, en vooral niet haasten en laat me met rust en ik kon niets eten en de hele wereld was een en al ellende.
Ik kom nog steeds lastig in slaap, maar wat het opstaan betreft heb ik een wondermiddel ontdekt: de lichtwekker.
Als je 'm op 7 uur zet, gaat om half zeven het licht aan, heel gedempt, om steeds wat feller te worden. Om 7 uur gaat dan de wekker (zoals je 'm instelt, met muziek, of een zoemer, of bij sommige types met de radio, een cd, of natuurgeluiden), en dan ben je Wakker!
Ik kan dan zo fit als een hoentje uit bed springen, óók als ik niet geweldig geslapen heb, kan de dag onder ogen zien, direct ontbijten - een wereld van verschil, gewoon omdat je feitelijk heel langzaam gewekt wordt.