linkshandig maar veel dingen met rechts doen, komt dit vaak voor ?

ik schrijf met links. maar voor de rest doe ik bijna alles met rechts. ik kan niet knippen met links, snijden ook niet.
met voetbal ben ik ook rechts.
is dat niet wat raar ?? met rechts schrijven kan ik niet hihi

14 jaar geleden
15K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat toevallig! Bij mij is het ook een beetje "verdeeld"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is niemand 100% links- of rechtshandig.
rebecca
14 jaar geleden
ow, ik moest op school vroeger altijd persee een linkse schaar en dat wou voor geen meter, maar ik mocht nooit een gewone rechtse schaar :| belachelijk gedoe
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rebecca wat een achtelijke leraren had je dan
rebecca
14 jaar geleden
ja dat denk ik nu achteraf ook askmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rebecca kan je nu dan met link en recht knippen. of kan je nu alleen met link knippen omdat dat moest
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig mocht je gewoon met links schrijven toen ik op school zat :)
rebecca
14 jaar geleden
ik kan het nog steeds alleen met rechts..
rebecca
14 jaar geleden
idd colconbri. mijn opa was ook links maar datmocht niet. dat werd toen afgestraft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn opa was ook links, maar met behulp van lijfstraffen gedwongen om met rechts te schrijven. Later kon hij dus met links en rechts schrijven. Ik probeer ook wel is met rechts, dat ziet er zo "kleuterschool" achtig uit, dat ik na kortstondig proberen al gauw de moed opgeef.

Het beste antwoord

Ja, dat komt vaak voor. Sterker nog, maar weinig mensen zijn echt 100% linkshandig. Schrijven echter vergt heel veel van de fijne motoriek, dus als je links bent kun je prima met rechts een bal gooien, muizen of tennissen, om maar wat dingen te noemen, maar schrijven wordt al een heel stuk lastiger om te leren. Veel dingen leer je door mensen in je omgeving na te doen, en wellicht had je een linkshandige grote broer of zus ? Ik weet in elk geval dat mijn (rechtshandige) zusje met links schrijft, omdat ze mij altijd nadeed.

Omgekeerd zie je ook mensen die vroeger verplicht met rechts moesten leren schrijven, verder nog wel veel dingen met links doen.

Doorslaggevend is met welke hand je de hamer vasthoudt als je een spijker moet inslaan. Dat is uieindelijk je voorkeurshand. Grote kans dat als je de tijd neemt jezelf met rechts te leren schrijven, je dat uiteindelijk netter/sneller zal kunnen dan met links. Zoals ik pas na jaren en jaren en flink wat oefening merkte met links veel beter te kunnen muizen en breien dan met rechts, wat toch ook prima ging.

Er zijn echter ook maar heel erg weinig mensen echt ambidexter, wat inhoudt dat ze totaal geen voorkeurshand hebben.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik ben zelf overigens 100 % linkshandig en linksvoetig, ik hou alleen dingen in mijn rechterhand vast als ik belangrijkere dingen die met links, maar als ik de linkerhand vrij heb verhuist-ie weer. Mijn 'rechtse' activiteiten beperken zich dus voornamelijk tot sigaret en afstandsbediening vasthouden. Standaard van de fiets moet altijd aan de andere kant bij mij, en bij fietskelders loop ik tegen het verkeer in,anders kom ik echt niet omhoog / naar beneden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ow Marleen,over het breien,ik sla met links de draad over de naald enz..en dan maak ik zo'n rare zwaai,mijn moeder lachte mij er altijd om uit,maar ik kan het echt niet anders...met het rare gezwaai van mij,krijg ik een breiwerk ook wel af uiteindelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mmm,.. dat doorslaggevende spijkeren en zagen kan ik weer met beide handen. Zoals ook squashen en badmintonnen;-)

Andere antwoorden (13)

Dat heb ik zelf ook, ben links maar veel zaken doe ik ook rechts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb precies het zelfde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ook links, en doe ook bijna alles links.
Het enige wat ik met rechts doe is 'muizen'!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook. Maar mijn muispen gebruik ik links.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik muis ook rechts,ik zou het niet kunnen met links...verder ben ik ook een linkse muts...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is muizen in vredesnaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon je computermuis gebruiken :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe jezelf een lol en leer links muizen !! Ik heb het gedwongen moeten leren (door RSI met andere oorzakendan computeren), en wou dat ik er 20 jaar eerder mee begonnen was !
Dubbelhandigheid komt vaker voor.

Op een paar kleine dingen na, kan ik alles met zowel rechts als links.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben ook links en doe het meeste rechts.het vervelends vindt ik met eten.ik heb de vork in mijn linkse hand,maar kan dan geen vlees snijden,dan neem ik de vork in de rechtse hand en het mes links,dan snij ik een stukje karbonade,neem de vork weer van de rechtse hand in de linker...pffff en het mes weer in de rechtse hand,dan kan ik het stukje vlees opeten...wil ik weer een stukje,dan kan ik alles weer ff wisselen....dus ik snij gelijk het vlees in stukjes want dat veranderen iedere keer is ook waardeloos...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rebecca
14 jaar geleden
ow dat is wel wat onhandig ja haha. ik kan alleen maar met rechts snijden en heb de vork wel altijd links.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra ik een vork links in m'n handen heb lukt de "mesbediening" met rechts. Zodra ik links geen vork in handen heb, gaat het mes naar links.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
herkenbaar muts, ik ben ook steeds aan het draaien met mijn bestek. Ik snij met links, en ik eet met links.
Heel onhandig, maar met rechts snijden lukt me dus echt absoluut niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Muts52 en gootje08
Ik dacht dat een linkshandige dan wel de creatieve oplossing zou bedenken om met 2 paar bestek te gaan eten!? Of is uit ervaring al gebleken dat dat ook niets is? ;-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2 paar bestek?? is weer meer afwas....het idee is niet zo gek hoor,ik probeer het eens uit....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha heel herkenbaar. Ik wissel ook continu. Heel vervelend. Maar dat komt bij mij volgens mij voornamelijk omdat ik gewend ben van vroeger om op de bank te eten en dus alleen een vork of lepel te hebben en als je dan aan je vlees begint heel even je bord neer te zetten en te snijden.
Ik ben links schrijvend, maar bij sommige dingen is rechts mijn voorkeur hand.

Links:

Tafeltennisen
Biljarten (poolen)
Brood smeren

Rechts:

Tennissen
Bal gooien
Darten (?)
Knippen. (wel rechtdoor, waar ik in knip draai ik met links)

Alhoewel in mijn schooltijd links schrijven al geaccepteerd was, hebben ze wel geprobeerd om me op (algemene) school rechts te laten schrijven:-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben alleen met schrijven links,terwijl ik dat tot mijn tiende altijd rechts deed.vanwege een gebroken arm ben ik veranderd van hand.ik hoef het rechts niet meer te proberen :)
14 jaar geleden
Ik ben ook links maar het vlees moet ik met rechts snijden en ook als ik een beker of een kopje met drinken doe ik rechts en op de fiets stap ik ook links op .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn broer doet alles rechts, behalve voetballen.....ikzelf doe alles links, behalve stemmen......;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben heulegaar links. Moet om de fiets (vroeger om de brommer) heen lopen om de standaard uit te klappen, want ik stap aan de rechterkant af. Ik houd van schaatsen, maar niet op eenschaatsbaan, want ik schaats lekkerder met de klok mee.
Ik wou dat ze me vroeger gedwongen hadden te leren schrijven met de rechterhand, want schrijven met links is arremoei: je duwt de pen i.p.v. hem te trekken, en je hand verbergt wat je net geschreven hebt.
Er is wat aangepast materieel beschikbaar, maar echt geweldig is het niet. Kijk maar op:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben links, en doe met mijn handen alles links.
Dus schrijven, eten (zie mijn reactie bij muts, eten doe ik volledig links, dus ook het snijden lukt me niet met rechts)

Met de benen doe ik het echter allemaal rechts. Ik stap dus eerst met mijn rechterbeen op de fiets, en als iemand mij zo gek krijgt om te voetballen dan schop ik met rechts.

Vangen kan ik zowel rechts als links, gooien met rechts doe ik als een kleuter, dus ook daar beter met links.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe vaak het voor komt weet ik niet maar ik ben rechts maar voerbal met links. Ook schieten (geweer, pijl en boog) doe ik andersom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf ben ik rechts, maar mn broers zijn beide links.

De ene schrijft echt alleen met links, verder doet ie alles rechts. Omdat ie weinig schrijft, zou je 'm bijna rechtshandig kunnen noemen.

De andere schrijft met links, maar kan het ook redelijk met rechts; links is gewoon fijner. Hij is eigenlijk dubbelhandig, want hij gebruikt voor andere dingen links en rechts net zo vaak.

Volgens mij komt dat wisselen best vaak voor. Zelf ben ik extreem rechtshandig en kan ik veel dingen niet echt lekker met links. Dit kan ik echter wel trainen. Het is volgens mij maar net hoe je je ontwikkelt?