Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Afgelopen vrijdag moest ik met spoed naar het ziekenhuis voor mijn vader, is het terecht dat ik nu een rekening heb van mijn psycholoog?

Ik had afgelopen vrijdag een afspraak met de psycholoog om 945. Om 8 uur kreeg ik te horen dat m'n vader met spoed is opgenomen in het ziekenhuis. Ik moest erheen .

Ik belde de psycholoog om te vertellen dat ik met spoed naar het ziekenhuis moet en de telefoniste zou het doorgeven.

Nu heb ik een rekening op de deurmat van 45 euro voor no show. Is dit terecht?

Toegevoegd na 2 uur:
Mijn psycholoog is trouwens een bedrijf. Dus het zijn er meerdere binnen dat bedrijf. 't is niet dat zij alleen is.

Weet jij het antwoord?

/2500

De meeste psychologen hebben zon regeling: bijvoorbeeld 24 uur van tevoren afbellen anders toch betalen. Dus ja, je moet betalen. Neemt niet weg dat het erg kinderachtig van je psycholoog is om in dit (spoed) geval een rekening te sturen Toegevoegd na 2 uur: Dat de psycholoog een bedrijf is maakt verder niet uit, betalen zul je helaas toch moeten. Dat het een bedrijf is betekend vaak wel dat ze meer op winst gefocust zijn en minder op de mens, maar dit is mijn persoonlijke ervaring.

Waarschijnlijk staat ergens in de voorwaarden van je psycholoog dat consulten die niet binnen 24 of 72 uur worden afgezegd, in rekening worden gebracht. Het mag dus, wat hij doet. Maar ik vind het niet erg klantvriendelijk. Zo'n regel is ervoor om te voorkomen dat mensen op het laatste moment afbellen omdat ze even geen zin hebben, of dat ze vergeten af te bellen als ze bijvoorbeeld ziek zijn. Mijn fysiotherapeut heeft ook zo'n regeling, maar als ik afbel en vertel dat ik met spoed naar het ziekenhuis vervoerd moet worden en op de ambu lig te wachten (is toevallig een keer gebeurd) dan brengt hij dat bedrag niet in rekening, maar telt hij het gewoon als administratietijd. Zo zou ik dat zelf ook doen, want je hebt altijd wel iets te doen tussen de consulten door. Ik zou het dus even overleggen met je psycholoog, wie weet is de rekening er bijna automatisch uitgegaan en heeft hij er even niet aan gedacht waarom jij afzegde die keer. Kaart het eens aan, en vraag vriendelijk of dat niet anders kan, omdat het je een beetje tegenvalt dat je een rekening krijgt voor iets waar jij ook niets aan kon doen, terwijl de situatie zelf al vervelend genoeg was. Misschien is hij nog genegen alsnog het bedrag te verrekenen. Misschien ook niet, dan houdt hij strak vast aan de regels.

Ja is heel normaal,stel er bellen 3 patiënten af per dag dat zou hem veel te veel kosten.De psycholoog heeft ook veel te maken met patiënten die niet op komen dagen soms omdat ze ineens niet durven reizen etc. En ja, hij heeft ook z.n vaste lasten maar hopenlijk gaat het goed met je vader, dat is toch het belangrijkste,Toch?

Vanzelfsprekend. Een psycholoog verdiend zijn/haar brood met consulten. Als een consult zo kort van tevoren uitvalt (45 minuten), kan er geen andere afspraak meer worden gemaakt in die tijd. Daarom brengt hij/zij kosten in rekening: Doet hij/zij dit niet, dan is er minder brood op de plank. Ik vind het vrij logisch. Dat het in jouw geval een noodsituatie is, is natuurlijk heel vervelend voor je. Maar een psycholoog heeft ook een hypotheek, een huishouden en moet ook boodschappen doen. Kortom: De psycholoog moet ook gewoon een maandsalaris bij elkaar sprokkelen, en een noodsituatie jouwerzijds brengt daar geen verandering in.

dat mag je psych idd doen ja, maar als jij aan kan tonen dat het echt op spoed gaat dan zou je juist van een psych wat meer empathie en begrip verwachten. als het nu een smoes was dan zou het wat anders zijn, maar dit is gewoon overmacht en al vervelend genoeg. zelf zou ik het stiekem meteen een beetje gehad hebben met zo'n type, en op de minuut gaan klokken of ik zelf ook waar kreeg voor mijn geld bij de volgende afspraak. in feite zijn dit wel de regels en staat je psych in zijn recht, maar kom op zeg, waar is het menselijke aspect? ik hoop dat het met je vader inmiddels beter gaat. succes met de situatie in ieder geval!! zowel met je paps als met de krentenkakker.... oops bedoel psych natuurlijk ;-)

Op zich terecht. Stel dat de psycholoog de hele dag door deze gevallen krijgt, zou hij de hele dag geen cent kunnen verdienen buiten zijn schuld. Hoewel het begrijpelijk is dat je naar je vader gaat in het ziekenhuis, is dit je eigen keuze geweest.

Formeel heeft deze psycholoog het recht dit zo af te handelen echter, de omstandigheden zouden hem c.q. haar ook op het idee mogen brengen dat hier toch zeker sprake van overmacht was waardoor wel wat meer inlevingsgevoel had moeten plaatsvinden, zeker als psych! Overweeg m.i. dan ook evt een andere praktijk indien mogelijk aangezien de vertrouwensrelatie toch al een deukje heeft opgelopen, wellicht niet bevorderlijke voor het nog af te leggen traject.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100