Afgelopen vrijdag moest ik met spoed naar het ziekenhuis voor mijn vader, is het terecht dat ik nu een rekening heb van mijn psycholoog?

Ik had afgelopen vrijdag een afspraak met de psycholoog om 945. Om 8 uur kreeg ik te horen dat m'n vader met spoed is opgenomen in het ziekenhuis. Ik moest erheen .

Ik belde de psycholoog om te vertellen dat ik met spoed naar het ziekenhuis moet en de telefoniste zou het doorgeven.

Nu heb ik een rekening op de deurmat van 45 euro voor no show. Is dit terecht?

Toegevoegd na 2 uur:
Mijn psycholoog is trouwens een bedrijf. Dus het zijn er meerdere binnen dat bedrijf. 't is niet dat zij alleen is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
fremar
12 jaar geleden
Spreek er hem nog eens over aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou het ook nog een keer aankaarten, het is al vervelend genoeg. iets van: goh, had de telefoniste wel tijdig doorgegeven dat het om overmacht ging? mijn vader is met spoed opgenomen en zodra ik het wist heb ik netjes de afspraak afgebeld met uitleg, maar kreeg toch een rekening.
is dat gebruikelijk? zou wel benieuwd zijn hoe de psych hierop zou reageren eigenlijk.

Antwoorden (7)

De meeste psychologen hebben zon regeling: bijvoorbeeld 24 uur van tevoren afbellen anders toch betalen.

Dus ja, je moet betalen.
Neemt niet weg dat het erg kinderachtig van je psycholoog is om in dit (spoed) geval een rekening te sturen

Toegevoegd na 2 uur:
Dat de psycholoog een bedrijf is maakt verder niet uit, betalen zul je helaas toch moeten. Dat het een bedrijf is betekend vaak wel dat ze meer op winst gefocust zijn en minder op de mens, maar dit is mijn persoonlijke ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk staat ergens in de voorwaarden van je psycholoog dat consulten die niet binnen 24 of 72 uur worden afgezegd, in rekening worden gebracht.

Het mag dus, wat hij doet. Maar ik vind het niet erg klantvriendelijk. Zo'n regel is ervoor om te voorkomen dat mensen op het laatste moment afbellen omdat ze even geen zin hebben, of dat ze vergeten af te bellen als ze bijvoorbeeld ziek zijn. Mijn fysiotherapeut heeft ook zo'n regeling, maar als ik afbel en vertel dat ik met spoed naar het ziekenhuis vervoerd moet worden en op de ambu lig te wachten (is toevallig een keer gebeurd) dan brengt hij dat bedrag niet in rekening, maar telt hij het gewoon als administratietijd. Zo zou ik dat zelf ook doen, want je hebt altijd wel iets te doen tussen de consulten door. Ik zou het dus even overleggen met je psycholoog, wie weet is de rekening er bijna automatisch uitgegaan en heeft hij er even niet aan gedacht waarom jij afzegde die keer. Kaart het eens aan, en vraag vriendelijk of dat niet anders kan, omdat het je een beetje tegenvalt dat je een rekening krijgt voor iets waar jij ook niets aan kon doen, terwijl de situatie zelf al vervelend genoeg was. Misschien is hij nog genegen alsnog het bedrag te verrekenen. Misschien ook niet, dan houdt hij strak vast aan de regels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja is heel normaal,stel er bellen 3 patiënten af per dag
dat zou hem veel te veel kosten.De psycholoog heeft ook veel te maken met patiënten die niet op komen dagen
soms omdat ze ineens niet durven reizen etc.
En ja, hij heeft ook z.n vaste lasten maar hopenlijk gaat het goed met je vader, dat is toch het belangrijkste,Toch?
12 jaar geleden
Vanzelfsprekend.
Een psycholoog verdiend zijn/haar brood met consulten.
Als een consult zo kort van tevoren uitvalt (45 minuten), kan er geen andere afspraak meer worden gemaakt in die tijd.
Daarom brengt hij/zij kosten in rekening: Doet hij/zij dit niet, dan is er minder brood op de plank.

Ik vind het vrij logisch.
Dat het in jouw geval een noodsituatie is, is natuurlijk heel vervelend voor je.
Maar een psycholoog heeft ook een hypotheek, een huishouden en moet ook boodschappen doen.

Kortom: De psycholoog moet ook gewoon een maandsalaris bij elkaar sprokkelen, en een noodsituatie jouwerzijds brengt daar geen verandering in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat mag je psych idd doen ja, maar als jij aan kan tonen dat het echt op spoed gaat dan zou je juist van een psych wat meer empathie en begrip verwachten.

als het nu een smoes was dan zou het wat anders zijn, maar dit is gewoon overmacht en al vervelend genoeg.

zelf zou ik het stiekem meteen een beetje gehad hebben met zo'n type, en op de minuut gaan klokken of ik zelf ook waar kreeg voor mijn geld bij de volgende afspraak.

in feite zijn dit wel de regels en staat je psych in zijn recht, maar kom op zeg, waar is het menselijke aspect?

ik hoop dat het met je vader inmiddels beter gaat. succes met de situatie in ieder geval!!
zowel met je paps als met de krentenkakker.... oops bedoel psych natuurlijk

;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus....als ik dat even vertaal naar andere beroepen: Er zijn vandaag geen kinderen, op het kinderdagverblijf, dus de leidster mag onbetaald thuisblijven. En dat bellen we een half uur van te voren pas door. Pech gehad. Het is vandaag rustig in de stad, dus de politieagent hoeft zijn dienst niet te draaien vanavond. Krijgt ook niet betaald, en hoort dat wederom vlak van te voren. De supermarkt is onverwacht een uur eerder dicht. Dus al het personeel moet een uur eerder weg en ook een uur salasris inleveren. Zal ik nog even doorgaan? Bij 'gewone' beroepen zou de vakbond en de hele beroepsgroep gelijk op z'n kop staan als dit zou gebeuren, maar een 'goog', 'peut' of arts is gelijk een krentenkakker als hij/zij een verloren, te laat afgebeld consult in rekening brengt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ga vooral door, want het komt mijn humeur ten goede gezien je bijzonder fantasierijke vergelijkingen. (gooi het ook even op een overdrijven)
ik ga gelijk mijn arts een rekening sturen in ieder geval. had vorige week een afspraak staan en heb mijn schema aan moeten passen. tijd is geld!!
arts kreeg een spoedgevalletje tussendoor en ik had niet eens een vervanger!
ik wil ook minder premie betalen voor het ziekenfonds door dit vreselijke voorval. ik heb wel wat beters te doen zeg! een KDV zonder kinderen...hmm.... is dat toevallig het KDV in A'dam waar zo'n ophef over was? sinds wanneer hebben agenten enkel buitendienst en zijn ze alleen maar aanwezig in de stad? hebben ze een glazen bol waarin ze zien dat het ook rustig blijft? raar hoor om een agent naar huis te sturen terwijl er meer werk is dan 'blauw' en ze best een heel breed takenpakket hebben. bij een supermarkt dat zomaar een uur eerder dichtgaat zou ik me erg zorgen maken over de continuïteit van het bedrijf, want je gooit je eigen ramen in. kan het misschien zo zijn dat je over het woordje EMPATHIE en OVERMACHT heen hebt gelezen? daarbij zeg ik dat de spych in zijn gelijk staat, maar dat er ook nog een andere kant aan het verhaal zit.
het financieele snap je wel, maar het empatische wil ik eventueel nog wel nader uitleggen mocht je hier behoefte aan hebben. nergens dat je het me eens hoeft te zijn volgens mij.
hoe dan ook, maak mijn avond goed.
het antwoord op je vraag of je nog even door moet gaat is 'JAAAA graag zelfs!'
ze mogen net zo onrealistisch te zijn als de bovenstaande 'vergelijkingen'.
Op zich terecht. Stel dat de psycholoog de hele dag door deze gevallen krijgt, zou hij de hele dag geen cent kunnen verdienen buiten zijn schuld.

Hoewel het begrijpelijk is dat je naar je vader gaat in het ziekenhuis, is dit je eigen keuze geweest.
12 jaar geleden
Formeel heeft deze psycholoog het recht dit zo af te handelen echter, de omstandigheden zouden hem c.q. haar ook op het idee mogen brengen dat hier toch zeker sprake van overmacht was waardoor wel wat meer inlevingsgevoel had moeten plaatsvinden, zeker als psych! Overweeg m.i. dan ook evt een andere praktijk indien mogelijk aangezien de vertrouwensrelatie toch al een deukje heeft opgelopen, wellicht niet bevorderlijke voor het nog af te leggen traject.