Waarom krijg je kippenvel bij mooie muziek en grote spanning?

Ik ben gek op klassieke muziek en bij sommige uitvoeringen krijg ik kippenvel vooral op de armen. Nog vreemder vind ik het dat ik rillingen en kippenvel krijg als ik begin met een spannende bijeenkomst (als voorzitter). Dr rillingen lopen dan over de rug. Naderhand verdwijnt dat.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Psyche
2.8K

Het beste antwoord

Elke haar op je lichaam heeft een eigen spiertje in de huid, de musculus arector pili. Als deze spier zich aanspant, gaat het haartje rechtop staan. Door het samentrekken van de spiertjes ontstaan kleine deukjes in de huid, waardoor de huid rondom de haar als bultjes te zien zijn. Het samentrekken van de spiertjes wordt veroorzaakt door het autonoom zenuwstelsel. Dit deel van het zenuwstelsel regelt onbewust de functie van organen, zoals bijvoorbeeld de regulering van de ademhaling. Je hebt dus zelf geen invloed op uitlokken of tegengaan van kippenvel.
Kippenvel ontstaat bijvoorbeeld bij:

Koude omgevingslucht. Zenuwuiteinden in de huid registreren koude lucht en geven dit signaal razendsnel door aan de hersenen. Vervolgens geven deze weer een signaal door naar speciale bloedvaten die onder de huid liggen. Er stroomt daardoor tijdelijk meer bloed onder de huid. Ook krijgen spiertjes onder de huid dit signaal door, deze liggen onder de haarzakjes. Ze trekken samen. Hierdoor gaan de haartjes overeind staan en trekt de huid iets naar beneden toe met bultjes als gevolg: kippenvel.

Bepaalde emoties zoals angst en het horen van iets moois of juist iets afschuwelijks zorgt ook voor kippenvel. In dit geval is het niet de thermostaat in ons lichaam die voor kippenvel zorgt, maar hormonen. Adrenaline is het hormoon dat kippenvel uitlokt. Dit is een hormoon dat ten tijde van stress (spannende bijeenkomst) of opwinding (zoals ontroerende muziek) wordt aangemaakt.
Het limbisch systeem is mogelijk niet nauwkeurig genoeg afgesteld om positieve en negatieve spanningen te onderscheiden, waardoor mooie muziek ook kippenvel kan veroorzaken.
SimonV