Waarom hangen mensen aan de klank van een woord die dezelfde betekenis heeft?

In plaats van werkster wordt je interieur verzorg(st)er. In plaats van allochtoon wordt je iemand met een migratie achtergrond. Waarom voelt een bepaalde woord anders dan een ander woord die dezelfde betekenis heeft?

6 jaar geleden
in: Psyche
1.5K
Rieneke1
6 jaar geleden
Woorden die een ietwat negatieve bijklank hebben worden zo opgewaardeerd. Het komt respectvoller over (al hoeft dat helemaal niet zo te zijn). Politiek correct wordt het ook wel genoemd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is vooral een tijdverschijnsel. In de jaren 50-60 keek niemand er van op als je werkster was, en kenden we nog gastarbeiders (die toen ook daadwerklijk gast waren). Zwarte Piet was nog gewoon Zwarte Piet ;-). Helaas hebben de afgelopen jaren de taal- en cultuurpuristen te vaak hun gelijk gekregen, en dan krijg je dit soort 'inflatie'.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
George Carlin - Euphemisms
https://www.youtube.com/watch?v=vuEQixrBKCc

Het beste antwoord

Het gebruik van eufemismen is niet ontstaan omdat de bevolking aan bepaalde woorden een ander kleurtje of klank wilde geven. Integendeel, tegenwoordig is er zelfs een tendens om de verhullende woorden belachelijk te maken.
Het gebruik van eufemismen is al begonnen in de jaren vijftig in politiek Den Haag. Het woord bestedingsbeperking, in de politiek een ander woord voor bezuiniging was in werkelijkheid een eufemisme voor salarisverlaging.
Vanaf het eerste paarse kabinet Kok (1994) nam het epidemische vormen aan en is het een eufemisme-verslaving geworden. Dat had alles te maken met het feit dat het kabinet Paars een riskante coalitie was en de wens om met zoveel mogelijk woorden zo weinig mogelijk te zeggen. Meestal was er iets aan de hand.
De vergroting van de inkomensverschillen in het regeerakkoord werd inbouwen van prikkels tot betere prestaties en grotere doelmatigheid ten behoeve van een betere concurrentiepositie. Ministelsel werd basisstelsel, harder werken werd flexibel werken. Werkgevers zijn sociale partner en als zij hun werknemers op de keien zetten heet het reorganiseren. Minister Melkert, in 1994 Minister van SZW, sprak over inactieven een duwtje in de rug geven en bedoelde dat werklozen gedwongen moesten worden om te gaan werken. Mensen aan de onderkant zijn ‘de zwakken in de samenleving’. Klinkt mooi, want het is onze plicht om zwakkeren te steunen. De uitdrukking ‘zwakken in de samenleving’ suggereert op de meest subtiele wijze dat de fout bij de mensen zelf zit.
Gehandicapten zijn ‘mensen met een beperking’, armen zijn ‘minima’. Tot een echte verbetering van hun posities in de samenleving heeft dat niet altijd geleid. Ouden van dagen’ werden ‘bejaarden’, daarna ‘ouderen , pensioengerechtigden en heten nu ‘senioren’ of 50plussers, want ook eufemismen verliezen na een aantal jaren kracht.
Het CBS introduceerde de termen ‘eerste-, tweede- en derdegeneratieallochtoon’, waarbij alleen de laatste term gebruikt wordt voor Nederlander. Zo gauw als een van deze groepen zich gaat misdragen krijgt de nieuwe term een stigmatiserende werking en moet er een nieuw eufemisme worden verzonnen tot de geschiedenis zich herhaalt.

Het gebruik van eufemismen is een ernstige zaak. Het verhult iets en in de politiek komt het heel dicht bij bedrog. Verhullen is niet hetzelfde als verbergen of verstoppen. Het gaat niet om de klank van een woord. Bij verhullen en verbloemen gaat het om de halve waarheid, en dat is eufemisme voor een hele leugen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Plus +

Andere antwoorden (1)

Omdat mensen , misschien onbewust een bepaald idee hebben bij een woord. Werkster als woord kennen ze, dat is iemand die poetst en veegt en sopt. Een interieurverzorgster werkt niet, die verzorgt dat klinkt alsof je er slimmer voor moet zijn. verzorgen geeft het idee dat je er meer voor moet weten dan werken, want iedereen weet wat werken is, maar niet wat verzorgen precies inhoudt. Dus dat zal wel moeilijker zijn.
net als tuberculose een enge ziekte was waar je dood aan ging, weet je wat we noemen het tbc, dan klonk het niet zo zwaar, en dan denken we niet aan de dood die er op kan volgen, toen dat niet meer werkte werd het tb.

Dus eigenlijk is het gewoon jezelf voor de gek houden, een woord dat je (nog) niet kent kan nooit zo eng/ gevaarlijk/ minderwaard zijn dan een woord dat je wel kent
6 jaar geleden
Z512099
6 jaar geleden
+, tuberculose oftewel tering...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het begrip Tuberculose werd in deze vorm in het Nederlands al in de 19de eeuw gebruikt en tot Tbc afgekort.
Tering of vliegende tering werd juist in de volksmond gebruikt, totdat het als een verwensing werd gebruikt.(zoals tegenwoordig nog steeds de vreselijkste ziektes als verwensing en grof taalgebruik worden gebruikt)