is Energy-Drink nu echt zo slecht voor je?

je hoort altijd alleen maar afkeurende reacties op energy drink, er zou te veel cafeïne in zitten en je wordt er veel te druk van. Maar war zijn nou echt de gevolgen van Energy-Drink?

Ik drink er zelf zo'n 2 van 33 cl per week

Toegevoegd na 8 minuten:
ik heb nu al een aantal antwoorden gehad, maar wat zijn nou de gevolgen op langere termijn voor je gezondheid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.3K

Antwoorden (6)

ja is zeker slecht.
De marketingboodschap van de energiedrankjes is dat het effect hoofdzakelijk komt van de toegevoegde cafeïne. De hoeveelheid suiker die in de drankjes zit kan ook de prestaties (echter kortdurend) verhogen. Daardoor zijn deze dranken ook echte "caloriebommen". Enkele merken komen daarom met een suikervrije variant. Ook de andere stoffen, zoals taurine, leiden volgens de fabrikanten tot een prestatieverhoging. Deze bewering is echter omstreden. In de regel is de hoeveelheid cafeïne in één blikje (250 ml) 80 mg/blik. Een kopje koffie bevat tussen de 40 - 100 mg cafeïne (gemiddeld zo'n 50 mg bij een normaal kopje gefilterde koffie en 70 - 100 mg bij een mok van +- 300 ml). Een mok kan vergeleken worden met ongeveer een heel blikje energiedrank. Een kopje thee bevat ongeveer 20-40 mg en sommige soorten thee, zoals groene thee, bevatten een zeer lage hoeveelheid cafeïne, die te verwaarlozen is in vergelijking met een blikje energydrank.

Vaak worden aan energiedrankjes stoffen toegevoegd die het effect van caffeïne versterken. Guarana bevat eveneens cafeïne en aan cafeïne verwante stoffen heeft hetzelfde stimulerende effect. Ook taurine zou de effecten van caffeïne op het zenuwstelsel kunnen versterken.

De meeste energiedranken bevatten 320 mg cafeïne per liter. Enkele huismerken van supermarkten bevatten iets minder, 300 mg per liter, slechts een klein verschil met de andere merken.

Kortom energiedrankjes kunnen bevorderend zijn voor het leveren van prestaties, maar ook destructief werken, vooral in grote hoeveelheden. Op grond van de hoeveelheid cafeïne kunnen deze drankjes beter niet in grote hoeveelheden door kinderen worden gedronken. Op sommige scholen zijn deze drankjes verboden omdat men vindt dat de kinderen er onrustig van worden.

Vanwege gezondheidsrisico's is Red Bull is verboden in Noorwegen, Uruguay en Denemarken.[1] In een aantal andere Europese landen wordt een energiedrankje gezien als een soort medicijn. Daarom was in Frankrijk verkoop via de supermarkt verboden. Frankrijk heeft dit verbod opgeheven in 2008.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanwege gezondheidsrisico's is Red Bull is verboden in Noorwegen, Uruguay en Denemarken.[1] In een aantal andere Europese landen wordt een energiedrankje gezien als een soort medicijn. Daarom was in Frankrijk verkoop via de supermarkt verboden. Frankrijk heeft dit verbod opgeheven in 2008.

Toegevoegd na 53 seconden:
Verslaving
Verslaving komt voor, vergelijkbaar met verslaving aan koffie. Zelfs kinderen zijn soms verslaafd aan deze energiedrankjes, waarvan de B-merken relatief goedkoop zijn. [5]

Bij verslaving zijn de ontwenningsverschijnselen vaak na 5-10 dagen voorbij. Ze bestaan vooral uit hoofdpijn, concentratiestoornissen, lichte depressie, het gemis van het middel, vermoeidheid en persoonsgebonden symptomen. De genoemde symptomen hoeven niet altijd op te treden. Bij extreem hoog gebruik is het verstandig de blikjes af te bouwen, door elke dag een blikje minder te nemen. Verslaving aan energiedrank is overigens niet helemaal hetzelfde als verslaving aan cafeïne. Bij energiedrank speelt suiker waarschijnlijk ook een rol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee blikjes per week maakt helemaal niet uit. Geniet daar gewoon lekker van.

Als je meerdere van die blikjes per dag gaat drinken, dan kun je wel een probleem krijgen met de enorme hoeveelheid calorieën en de cafeïne die er in het drankje zitten. Dat is gewoon niet goed voor een mens.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
believe me..
het maakt echt wel uit.
lag in het ziekenhuis door deze nonsensdrank
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik slaap er juist niet slecht van, ik lig juist lekker ontspannen en rustig in m'n bed en val zo in slaap.
Lees hieronder maar de gevaren van energy drinks.
Het is vooral de combinatie met alcohol en te grote hoeveelheden die gevaren opleveren. Maar kinderen raken snel verslaafd aan die rotzooi omdat er caffeïne in zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb gehoord dat ze ook erg slecht zijn voor je gebit. Er zitten zoveel suikers in. En bovendien slaap je er slecht van door de hoeveelheid cafeïne.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja word je een zuurpruim van haaa
Ik weet dat de tandarts dit type drankjes heel erg afraadt, vanwege de enorme hoeveelheid suiker die er inzit.