Mijn 66 jarige vader proeft de laatste jaren steeds moeilijker. Heeft dat met ouderdom te maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, en mijn moeder ook. Dat zal wel een rol spelen.

Het beste antwoord

ja dat komt door ouderdom.
“De smaakgevoeligheid neemt met het toenemen van de leeftijd inderdaad waarneembaar af, en wel vanaf een leeftijd van ongeveer 50 jaar. Daarbij zijn er grote verschillen tussen mensen als ook tussen de verschillende smaken (zout, zuur, zoet, bitter en umami¹). Sommige ouderen zijn tot op hoge leeftijd in staat om even goed te ruiken en proeven als jongeren, maar gemiddeld wordt door ouderen de zoute en zoete smaak minder goed waargenomen dan door jongeren. De smaak van producten wordt grotendeels (ca. 70%) door de reuk bepaald. Het verlies van de reuk treedt vaak eerder en in snellere mate op dan het verlies van smaak. Daarbij komt dat de smaakcellen zich in 10 dagen vernieuwen en de reukcellen na afsterven zich vernieuwen in 30 tot 50 dagen.”
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

gaat het echt om de smaak, of om de reuk?
als je vader merkt dat z'n reukzin achteruitgaat, is het goed om een arts hier naar te laten kijken.
ik wil je niet bang maken, maar verlies van de reuk kan een van de voorbodes zijn van zowel alzheimer als parkinson, en hoe vroeger je erbij bent, hoe beter.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb hem nooit horen klagen over zijn reukzin eerlijk gezegd. Maar bedankt voor je antwoord!
Rieneke1
14 jaar geleden
oke, gelukkig dan maar!
ik noemde het omdat verlies van smaak en reuk vaak samengaat.
Slijtage van de smaakpapillen, en de reuk
Is vervelend voor hem, eten wordt dan saai.
Koken voor mensen met die klachten is ook vervelend. Ze vinden bijna niks meer echt lekker.