Wat is een condoomkatheder en hoe werkt het?

Bij mijn overleden schoonvader werd dit de laatste weken in de hospice met kennelijke moeite bij hem aan/omgedaan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Een condoom-katheter (of externe katheter) is een soort condoom die met een plakstrip om de penis wordt bevestigd. Deze is door een afvoer-slangetje verbonden met een urinezak die aan het been bevestigd wordt (of 's nachts aan het bed gehangen). In het slangetje zit soms ook een terugslagbeveiliging, om te vookomen dat de urine terugloopt naar het condoom.

Deze katheter wordt gebruikt bij incontinentie (urine-verlies) bij mannen, en heeft als voordeel dat de urine de huid niet raakt, en het dus niet kan irriteren.

http://www.curion.nl/consumenten/Externe-katheters/201/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ah, goede aanvulling, bedankt. Een katheDer is niet iets wat je om je geslachtsdeel wilt hangen... :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ander belangrijk voordeel tov een gewone - dus inwendige - katheter is dat het risico op infecties door de min of meer 'open' verbinding met de blaas die een verblijfs- of suprapubische katheter geeft, veel minder verhoogd is. Nadeel is natuurlijk dat de huid van de penis kan gaan irriteren en dat de katheter los kan raken met alle gevolgen van dien. Daarbij is het een voorwaarde dat de blaas nog wel goed moet kunnen samentrekken en de plasbuis niet erg vernauwd mag zijn: een man moet de blaas goed leeg kunnen plassen. Dat kan ook reflexmatig zijn, een bewuste controle over de blaas is niet noodzakelijk namelijk. Wel kan juist een zgn. 'reflexblaas' zoals die soms ontstaat bij ruggenmergletsel aanleiding zijn tot het gemakkelijk losschieten van een condoomkatheter, omdat er dan grote hoeveelheden urine ineens worden geloosd. Als de externe katheter niet blijft zitten kan, afhankelijk van de situatie, gekozen worden voor incontinentiemateriaal of toch een inwendige katheter. Is het probleem dat de blaas zich niet goed leegt waardoor teveel urine achterblijft in de blaas of er helemaal geen urine komt, dan is een inwendige katheter in deze situatie vaak de enige mogelijkheid. Tenzij de retentie niet hinderlijk is voor de patiënt natuurlijk. Zelf leren om intermitterend te katheteriseren lijkt me bij een patiënt in een hospice niet mogelijk of zinvol. Een verblijfskatheter - dus een dun slangetje via de plasbuis dat in de blaas gehouden wordt door een klein ballonnetje aan het uiteinde dat in de blaas ligt - is dan veel gemakkelijker. Overigens worden zowel externe als interne katheters niet alleen ingezet bij incontinentie of andere blaasproblemen, maar ook bij bedlegerige of anderszins sterk immobiele patiënten om simpelweg het leven wat gemakkelijker te maken. Iemand die alleen met heel veel moeite naar toilet of postoel kan komen en voor wie het gebruik van een urinaal ook te moeilijk, pijnlijk of te zwaar is, kan enorm geholpen zijn met zo'n katheter die de noodzaak van moeilijke toiletrituelen opheft. Met een condoomkatheter om kun je gewoon blijven liggen en plassen in de houding zoals je ligt of zit. Ook als patiënten gesedeerd zijn worden urinekatheters gebruikt, al zijn het dan vaak inwendige. @caat: ik heb te lang een verblijfskatheter gehad en zelf gekatheteriseerd om bij de overigens vaak gemaakte taalfout van 'blaaskatheder' me spontaan heel veel pijn voor te stellen van een enorm houten gevaarte in je plasbuis. Au.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie, Lies! Heb weer wat bijgeleerd vandaag
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goeddeels duidelijk. Ik vraag me alleen af, hoe ze dat om een toch doorgaans slappe piemel heen krijgen?! Of wordt die eerst stijf gemaakt??