Hoe berekent een Weegschaal mijn vet percentage?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
10 jaar geleden
kleine kanttekening, die dingen zijn wel erg onnauwkeurig heb ik gemerkt. als je even wat eet of drinkt, of naar de wc bent geweest, kan het zo 5% schelen.
Van wat ik heb gelezen kun je het beste 's ochtends vroeg wegen, gelijk na het naar de wc gaan, en voordat je iets gedronken hebt. Als je dit dan elke week of dag doen, kun je een beetje de globale lijn bekijken.
Als je bijvoorbeeld veel zout hebt gegeten, kan je veel vocht vasthouden en is de waarde ook hoger.

Antwoorden (2)

De weegschaal berekend dit door een bio-elektrische impedantie analyse (B.I.A.) uit te voeren.

Door middel van deze meting van de impedantie (weerstand) kan het vetgehalte van het lichaam bepaald worden. B.I.A. gaat uit van de weerstand die een wisselstroom in het lichaam ondervindt en verschillende ingevoerde gegevens, berekend daardoor je vet percentage.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weegschalen met vetanalyse geven niet alleen het gewicht aan, maar ook het vetpercentage.
•De lichaamsweerstand wordt gemeten door een zwak elektrisch stroompje van de ene voet naar de andere voet te laten lopen. Hiervoor moet je wel met blote voeten op de weegschaal gaan staan.
•Het vetpercentage wordt vervolgens berekend door deze weerstand te combineren met een aantal parameters: geslacht, leeftijd, lengte, soms ook een mate van sportiviteit en gewicht. De eerste 4 gegevens dien je zelf in te voeren in de weegschaal, het gewicht wordt (uiteraard) door de weegschaal bepaald.

Zo werkt het:
•De hydratatiegraad van je lichaam heeft een sterke invloed op de meting. Zo is het moment op de dag van invloed, de mate van getraindheid, de hoeveelheid vocht die je gedronken hebt, of je net hebt gesport of niet, etc. Ook bij oudere personen, zwangere vrouwen en mensen met koorts kan de bio-impedantiemethode verkeerde resultaten opleveren.
•Bij weegschalen die gebruik maken van bio-impedantie loopt een stroompje van de ene voet naar de andere. Door deze meetmethode wordt alleen het onderste deel van je lichaam betrokken bij de meting. Ook dit zorgt voor onnauwkeurige resultaten, zoals uit de test weegschalen met vetmeetfunctie van 2012 bleek.
Van de 11 weegschalen week het vetpercentage gemiddeld 6,5% af van de gemeten waarden in het professionele apparaat.

Bekijk de video op deze site voor meer uitleg.
http://www.consumentenbond.nl/test/voeding-gezondheid/verzorging/weegschaal/extra/weegschaal-vetpercentage/