Waarom zou je niet elk jaar je laten testen op kanker in je lichaam?

Ik heb net te horen gekregen dat een goede kennis longkanker met uitzaaiingen heeft.... Dit zet je wel aan het denken.. Waarom zou je niet elk jaar je laten testen op kwaadaardige kankercellen?? Beter er vroeg bij zijn, toch?? Is zoiets nou ontiegelijk duur? Zo'n body check zou toch gewoon iedereen moeten doen? Het stelt je toch gerust als je weet dat er niks kwaadaardigs zich in je lichaam ontwikkelt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (12)

Goed punt, en het kan ook. alleen niet gedekt door de verzekering. in belgie en duitsland kan het particulier voor (ik geloof) rond de 2000 euro. vrij prijzig dus en in NL ligt die prijs nog iets hoger vandaar dat verzekeraars niet staan te springen iederee jaarlijks te laten checken. maar eigenlijk zou het best vaker mogen dan het nu gebeurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het zou idd veel beter zijn als er gewoon een standaard controle zou zijn.
maar dat zal inderdaad wel veel te duur zijn. en er is ook veel extra personeel nodig om zoiets te kunnen doen.
het is gewoon niet te betalen denk ik
14 jaar geleden
rebecca
14 jaar geleden
maar als heel nederland daar elk jaar heen moet krijgen ze het best druk hoor
Dat kan. Bij Prescan in Baarn. Daar kun je een volledige scan en tests laten uitvoeren. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dit zou kunnen, dat zou écht ideaal zijn!
maar zoals je zelf al zegt te denken, het is inderdaad ontzettend duur als je iedereen (in nederland ca. 16 miljoen mensen) jaarlijks zou moeten laten testen.
en zeker als je moet testen op kanker in het algemeen.
er zijn gewoon té veel verschillende soorten kanker.
huidkanker, bloedkanker, botkanker, leverkanker, prostaat/baarmoeder(hals)kanker etc. etc. oftewel overal in je lichaam, in élke cel van je lichaam zou kanker kunnen zitten.
Dat is dan niet te doen om dat allemaal te laten testen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
900 euro, Jaarlijks. zeg dat je dat doet vanaf je 16e tot je 80e is dus 64 jaar. 64×€900,- = 57.600
en dan voor iedereen (zeg alleen in Nederland) nou dat vind ik bést veel geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alsof je als jongere geen kanker kan krijgen? ik werk op Oncologie, de mensen die je daar tegen komt zijn stukken jonger dan je denkt. en dat is pas 18+
maar ik ken ook al heel wat mensen die jonger zijn als 16 die kanker hebben (gehad)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt ik zou het ook niet doen, maar ik raad het ook niet voor niks af, om je op kanker te laten testen..
elke keer weer bang voor de uitslag.. bah bah.
Kostenplaatje, een mensenleven is niet zoveel waard voor de overheid, anders zou het in de zorgverzekering zitten. en twee tot vier duizend euro heeft niet iedereen om het privé te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef ook aan niet voor iedereen te doen, kijk naar de antwoorden van Doena, die met z'n vieren nauwelijks hun hoofd boven water kunnen houden.
Waarom zou je je moeten laten onderzoeken als je geen klachten hebt? Natuurlijk gaan we liever voor het zekere dan het onzekere, maar wil je elk jaar tegen dat onderzoek aan liggen hikken, of wil je dat alleen als je bepaalde klachten heb? Dat is dus de vraag. Als ik klachten heb, ga ik naar mijn dokter en krijg ik een onderzoek gebaseerd op mijn klachten. Een "algemene scan" zal waarschijnlijk niet alles aan het licht brengen en is veel te duur. Lekker laten zo en als men klachten heeft... dan naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn meerdere goede redenen om niet iedereen elk jaar te laten controleren.

De eerste reden: de enorme kosten.

Je kunt wel zo'n controle doen, maar dat kost geld. Dat geld kun je vervolgens niet meer uitgeven aan andere medische behandelingen. (Hier heb ik het over medische behandelingen in de meest brede zin, dus ook de kwaliteit van de ziekenhuisbedden, de verzorging in een verpleeghuis, enzovoort.)

Door zo'n controle te doen, maak je winst in de vorm van minder sterfte aan kanker. Je boekt echter ook verlies in de vorm van minder, of slechtere, andere medische behandelingen. Als je het gaat doorrekenen, blijkt dat het verlies veel groter is dan de winst.

De tweede reden: de nodeloze bezorgdheid.

Geen enkele test is 100% nauwkeurig. Als je iedereen gaat testen, zul je mensen geruststellen die in werkelijkheid kanker hebben. Da's niet zo erg, want die mensen lopen nu ook nog een tijd door voordat ze ontdekken dat ze iets hebben.

Je zult echter ook bij een aantal mensen kanker constateren die bij nader onderzoek geen kanker blijkt te zijn. Al die mensen bij wie dat gebeurt, stel je bloot aan tergende onzekerheid, aan vele extra onderzoeken (die ook weer veel geld zullen kosten), en aan een forse ingreep in hun privéleven.

Je leeft dan een aantal weken tot maanden in grote onzekerheid - terwijl er niets aan de hand is. Ook daarna, als dan uiteindelijk is geconstateerd dat er niets aan de hand is, zullen veel mensen toch nog een rest-onzekerheid hebben: "wat als er nou tóch iets mis is?". Die rest-onzekerheid kan maanden tot jaren aanhouden. Wil je de mensen dat aandoen?

De derde reden: een medicalisering van de gezonde mens.

Nu is iemand die gezond is, gewoon gezond. Niets medisch aan de hand, geen behandelingen, geen controles. Gewoon lekker leven.

Ga je jaarlijks controles doen, dan wordt een gezond persoon plotseling een patiënt, een medisch geval, een mogelijk probleem. Wil je dat?

--

Conclusie: niet doen. Dit heeft enorme nadelen en nauwelijks voordelen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed antwoord +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ helemaal met je eens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaa, wat je te melden hebt klinkt wel aannemelijk. Het zijn idd extra zorgen. Maar bij families waar kanker veel voorkomt, zal een test bijv. eens in de 2 jaar (kan je de kosten delen over 2 jaar, zeg maar wat) er wel voor zorgen dat kanker eerder opgespoord wordt, toch? En met zo'n body check heb je voor mijn gevoel wel meer vertrouwen in je eigen gezondheid.
+ voor je uitleg
Cryofiel
14 jaar geleden
Bij heel duidelijke erfelijke predispositie voor kanker is het wel mogelijk bepaalde testen te doen. Dan moet het wel gaan om een kanker waarbij de kinderen een sterk verhoogde kans hebben om diezelfde kanker te ontwikkelen. In dat geval slaat de balans die ik in mijn antwoord beschrijf, door naar de andere kant: een periodieke test is dan juist minder belastend, en juist goedkoper, dan niet testen. Voordeel bij zulke gevallen is natuurlijk dat je niet op vele tientallen soorten kanker in het hele lichaam hoeft te testen, maar dat je je tests kunt concentreren op die ene kankersoort die in de familie voorkomt, en dat je je kunt concentreren op die ene plek waar de kanker zich uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die familiair belast zijn met bepaalde soorten kanker in de familie komen al in aanmerking voor bepaalde onderzoeken.
Cryofiel
14 jaar geleden
Eh, ja, dat is wat ik bedoelde met de eerste zin van mijn vorige reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oja ik zie het, was iets te snel, ahum, sorry.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is precies wat Big Pharma heel graag wil :elke gezond mens zijn leven lang een patient, en iedereen preventief zo lang mogelijk aan zo veel mogelijk pillen. Daar moeten we vooral niet aan meewerken !
Cryofiel
14 jaar geleden
Niet alleen Big Pharma, hoor. Ook de grote homeopathische multinationals, verenigd in het homeopathisch-biologisch complex, willen dolgraag dat we ons hele leven preventief allerlei toevoegingspreparaten slikken.
Laten we reëel zijn. Iedereen weet dat hij/zij kankercellen heeft is zijn/haar lichaam. Of deze zich tegen het lichaam keren weet niet niemand. Een volledige body scan en onderzoek geeft valse zekerheid want helaas laten kankercellen zich niet zo snel localisseren.

Het zou perfect zijn als wij eens per jaar en check up kunnen doen (de kosten buiten beschouwing gelaten) echter geeft dit ook een valse zekerheid. (nu heb je niets een half jaar later zit je "vol")

Ik snap wat je doormaak (heb dit helaas van dichtbij mee moeten maken) echter zijn dit soort dingen niet te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat klopt ook zeker... +
Je zou denken dat een preventieve medische screening (of Total Body Scan) met gejuich wordt ontvangen. Helaas denkt de overheid er tot nu toe anders over, het is in ons land nog niet toegestaan. Daarmee loopt Nederland achteraan, want in de rest van Europa mag het wel. De bezwaren waar de overheid tegenaan hikt: het zou voor iedereen te doen moeten zijn, en dus aftrekbaar bij een zorgverzekeraar. Dat is nu niet het geval, een screening wordt bestempeld als duur. Daarnaast zijn er de ethische bezwaren. Stel dat je je helemaal gezond voelt, wil je dan weten of je iets mankeert? Waarom zou je, Ignorance is bliss tenslotte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland is te vol. Het zou veelste veel tijd kosten om elk jaar, voor iedereen, een body check aan te schaffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buiten dat er dan nog niets zeker is, alhoewel ik wel vindt dat je dit om de paar jaar zou moeten kunne doen (als je dit zelf wil). Ik vind ook dat iedereen vanaf een jaar of 20 elk jaar een soort APK test zou moeten hebben, gewoon bloedcontrole, hartfimpje bloeddruk etc. Wel zijn CT scans op zichzelf ook kankerverwekkend, je moet hier dus wel serieus en met beleid mee omspringen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat kanker niet één ziekte is, maar een verzamelnaam voor een heleboel verschillende aandoeningen, die je niet met een snel en eenvoudig en betaalbaar testje kunt uitvoeren. Daarnaast is ook niet elke vorm van kanker al in een vroeg stadium aan te tonen, en kun je onmogelijk alles testen wat er te testen valt (zowel qua tijd als qua geld zou dat een veel te groot beslag leggen op de toch al overbelaste gezondheidszorg.) Bovendien is niet elke vorm van kanker ook al te genezen,onafhankelijk van het stadium van ontdekking.

Enkele vormen van kanker die goed te behandelen zijn en vroeg kunnen worden opgespoord, vallen overigens wel degelijk in het bevolkingsonderzoek, zoals borst- en baarmoederhalskanker.

Bovendien zijn er zo veel vormen van kanker die zich in no time van niets tot ernstig ontwikkelen, dat een dergelijk onderzoek ook nooit meer dan schijnzekerheid zou kunnen geven.

Goed voor jezelf zorgen en vooral goed letten op de signalen van je lichaam en tijdig naar de huisarts bij klachten (vooral mannen hebben nogal eens de neiging langdurig de kop in het zand te steken) voorkomt al veel ellende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Goed antwoord, +1. Tja, die baarmoederhalskanker - dan *kunnen* we eindelijk eens preventief bezig zijn, maar dan blijken er hele volksstammen te zijn die niet *willen*. Omdat het voorkómen van kanker te gevaarlijk zou zijn... Domheid ten top.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou....eerlijk is eerlijk, ik heb mijn dochter ook niet laten inenten. Lang verhaal, maar uiteindelijk vind ik periodiek laten controleren belangrijker dan de schijnzekerheid van een prik die maar in een enkel geval werkt. En de vrouwen die er aan overlijden, zijn in de regel vrouwen die geen uitstrijkjes laten maken. Tja....wie heeft er dan in vredesnaam belang bij het inenten van een hele volksstam die nu denkt (90 % denkt dat heb ik gelezen) dat ze nooit meer baarmoederhalskanker kunnen krijgen en dus niet meer zal laten controleren, tot het te laat is ?