Hoe ontstaat een slijmerige hoest?

Ik vraag me af hoe een slijmerige hoest ontstaat. Als je inhaleert via je neus, heb je natuurlijk de neiging om dit door te slikken. Maar hoe hoest je slijm op? Hoesten gebeurt toch via de luchtpijp; hoe kan daar ingeslikte slijm komen? Als je slikt, gaat het toch naar je slokdarm?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Het opgesnoven slijm uit je neus is niet hetzelfde slijm dat je ophoest. Het 'hoestslijm' komt uit je luchtwegen zelf

Antwoorden (2)

Allereerst de productieve hoest. De hoestprikkel wordt veroorzaakt door te veel slijm of pus in de luchtwegen. Het hoesten levert dus iets op: slijm en/of pus komen uit de longen naar boven.
Hoesten is dus een reactie op een prikkeling van de slijmvliezen. Deze prikkeling kan worden veroorzaakt door een infectie. Verkoudheid, griep, keelontsteking en bronchitis zijn de meest voorkomende infecties. Ze veroorzaken ontstoken slijmvliezen. De slijmvliezen zwellen op en vormen extra slijm. Hoesten zorgt ervoor dat dit slijm wordt afgevoerd.
fremar
10 jaar geleden
Je hoest slijm op uit je luchtwegen (omhoog vanuit de luchtwegen die naar de longen voeren; het is daarin ter plaatse ontstaan en niet door hoesten terechtgekomen), of je haalt je neus "op" (maar dan gaat het slijm eigenlijk naar achteren en iets naar beneden), en als je het daarna doorslikt komt het in de slokdarm.