Wat is het werkingsmechanisme van een sodabad bij een kleine ontsteking?

Vroeger had ik zo af en toe een kleine ontsteking aan de zijkant van een teennagel. Mijn moeder vulde dan een teiltje met warm sodawater. Daar moest ik mijn voet een kwartiertje in weken, dat zou helpen tegen de ontsteking.

Of het echt hielp weet ik niet, omdat ik nooit heb getest wat er zou gebeuren als ik géén sodabadjes zou nemen.

Mijn vraag is nu: helpt zo'n sodabadje echt, en zo ja, wat is dan het werkingsmechanisme?

Cryofiel
11 jaar geleden
32.8K

Het beste antwoord

Soda reinigt en ook heel aardig bacteriedodend. Geen 100% natuurlijk, maar dat geldt voor elk middel. Of het bij een klein ontstoken wondje beter werkt dan bijvoorbeeld de wond schoonmaken met betadine of een ander ontsmettend middel, dat weet ik niet. Ik vermoed dat het ongeveer hetzelfde effect heeft.

Een ander gebruik kan zijn bij kleine onderhuidse ontstekingen of bijvoorbeeld splinters. Omdat soda sterk basisch is, maakt het samen met het warme water de huid week en is een splinter makkelijker te verwijderen of kan hij zelf naar buiten komen. Idem voor kleine onderhuidse ontstekingen die niet door een splinter komen.

Bij mijn weten is er geen onderzoek gedaan naar de werkzaamheid van soda of sodabadjes ten opzichte van andere methoden, maar het heeft dus wel een bepaalde werking. Hetzelfde effect kun je waarschijnlijk bereiken door te ontsmetten met betadine en te weken in alleen warm water zonder toevoegingen, maar zo'n sodabadje slaat natuurlijk wel twee vliegen in één klap. Daarbij is het ook een methode uit "de oude doos", en was er natuurlijk een tijd waarin middelen als betadine of jodium niet bij iedereen in de kast stonden, terwijl soda wél in elk keukenkastje stond als schoonmaakmiddel.

Toegevoegd na 1 minuut:
...WERKT ook heel aardig bacteriedodend (pardon, was weggevallen bij het opnieuw vormen van de zin)