Hoe krijg ik weer energie?

Ik ben de laatste dagen, nu ongeveer een week, extreem moe, ik zie zeer wazig, tril, spieren schieten vast, kan weinig beweging aan, maar slapen lijkt niet te helpen. Ik ging zo gisterenavond om 8 uur naar bed en werd nog steeds moe wakker.
ik heb een verkoudheid, eerst dacht ik dat het hieraan zou kunnen liggen maar dat betwijfel ik.
Ook juist gaan bewegen werrkt niet, ik heb vandaag geprobeerd te fietsen maar ik houd het niet goed vol.
Waar kan dit aan liggen, en hoe krijg ik meer energie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (7)

er hangt griep in de lucht en uw klachten lijken ook op griep te kunnen duiden. Neem even voldoende rust en eet gezond. neem even wat eztra vitamines. Als klachten aan het eind van de week niet verminderd zijn, neem dan eens contact op met uw huisarts.
12 jaar geleden
Heb je het ook sinds pas koud? Dit zijn duidelijk symptomen van 'de ziekte van Pfeiffer. Dat betekent dat je alvleesklier op dit moment niet goed werkt. Dus kan je ook minder energie verbranden. Je kan er helaas weinig tegen doen. Het is niet heel erg hoor, iedereen in heel zijn leven heeft het wel eens een keer. Maar dan ook maar 1 keer, je kan het dus niet meerdere keren krijgen. Deze ziekte duurt maar 2 à 3 weken, dus doe de komende tijd rustig aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou best aan de verkoudheid kunnen liggen. Er zitten soms venijnige verkoudsheidsvirussen tussen. Door een verkoudheid kan ook je bloeddruk tijdelijk lager zijn, waardoor je een moe gevoel hebt en ook geen uithoudingsvermogen heb. Normaal kan ik twee trappen in huis op lopen, en dan boven op zolder nog gewoon praten. Ben ik verkouden dan ben ik soms helemaal buiten adem als ik diezelfde trappen op loop. Ik zou het nog even aankijken. Maar je kan natuurlijk ook gewoon de huisarts even bellen voor advies. Daar is hij/zij voor.
Sowieso even bellen met de huisarts als het over een paar dagen nog niet beter gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Redbull geeft je vleugels!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meer energie krijg je niet zomaar, helaas. Dan stond ik als één van de eersten in de rij om een flink aantal potjes in te slaan :-). Genoeg energie krijg/houd je door gezond en voldoende te eten, regelmatig en genoeg te slapen, niet al te veel stress te hebben in je leven, en een goede balans tussen activiteit (waaronder beweging) en rust.

Wat jij hebt, is een verstoring van wat in het dagelijkse doen je energie regelt. Je bent ziek. Ook een verkoudheid kan behoorlijk wat energie slurpen, vergis je daar niet in. Mogelijk heb je er ook een ander virus bij, of een andere ziekte die deze symptomen veroorzaakt. Je kunt dan wel 'pep'middelen gaan gebruiken als koffie, dextro energy of andere middelen, maar daar krijg je niet daadwerkelijk meer energie van. Daarbij gun je je lichaam dan niet de rust die het wél nodig heeft bij ziekte.

Zorg ervoor dat je ruim voldoende drinkt, neem rust als je lichaam daarom vraagt, eet regelmatig en voldoende, en probeer rustig aan in elk geval wel wát activiteit in je dagelijkse doen te houden. Oftewel: ziek lekker uit. Als je klachten aanhouden, neem dan contact op met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je lichaam aangeeft dat het snel moe is dan moet je meer rust nemen.

ik weet niet hoe het met je weerstand is normaal gezien, maar nu is je lichaam druk bezig de verkoudheid uit je lijf te krijgen en dat kost gewoon heel veel energie.

als je eetlust minder is kan je kijken wat je binnen krijgt en het eventueel aanvullen met vitaminen. zorg dat wat je binnenkrijgt gezond is (ip van een witte boterham bv een bruine, of een volkoren cracker)

als je moe bent heb je dus meer rust nodig, dus geef hier aan toe. nestel je lekker op de bank in de middag, je hoeft niet te slapen want rusten is ook goed.

wil je bewegen spring dan niet gelijk op de fiets, maar loop een klein blokje.

ik weet niet hoe lang je al verkouden bent? normaal gaat het over als je het even uitziekt (je lichaam is druk bezig al merk je hier zelf niet altijd wat van)

als je je na de verkoudheid nog steeds zo futloos voelt zou ik even naar de huisarts gaan als ik jou was. ook als je blijft sukkelen en de verkoudheid niet over wil gaan of lang blijft duren even de huisarts opzoeken met deze klachten.

hoe je meer energie krijgt is moeilijk te zeggen omdat het doorgaans weer terugkomt als je de tijd neemt en je lichaam de kans geeft om 'uit te zieken'.

als dit het niet is, kan het andere oorzaken hebben zoals een laag ijzergehalte in je bloed om maar een voorbeeld te noemen.

het ligt er dus aan hoe het gaat verlopen en of de huisarts mogelijk wat kan ontdekken als het niet om een'verkoudheid gaat waarvan je niet vlot genoeg kan herstellen.

voor nu zou ik afwachten, tenzij het echt extreem is en jij dit niet van jezelf kent op deze manier.

beterschap gewenst, en hoop dat je binnenkort weer 'de ouwe' en lekker fit zal zijn. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Extreem moe zijn kan op verschillende dingen wijzen. Je lichaam luidt hier duidelijk aan de alarmbel. Een verkoudheid wijst hier ook al op; het is een teken van verminderde resistentie.
Ik ben absoluut geen dokterloper. Maar als je zo erg moe bent, zou ik echt een dokter raadplegen, zeker met wazig zicht e;d. erbij. Bij mij waren exact dezelfde symptomen het begin van fibromyalgie, maar ik vind het altijd heel gevaarlijk om hier een diagnose te stellen voor iemand anders. Ik had nog verder geen symptomen die erop wezen, de vermoeidheid ging ook weer weg maar kwam terug en na enkele tijd kreeg ik ook de andere symptomen.
Ook andere aandoeningen beginnen vaak met "ik ben zo moe".
Als je bij de dokter bent geweest en hij vindt niets bijzonders, dan ben je tenminste zeker dat je niets "onder je oksel" hebt zitten dat op een ernstiger probleem wijst.
In dat geval wordt het rusten, baadjes nemen, wandelen in de vrije natuur, een tijdje heel zuiver eten (géén reinigingskuur! dit belast je lichaam in héél erge mate) etc. Mijn zus is heel tevreden van Ginseng als ze erg moe is, maar ook dat is voor iedereen anders.
Maar naar de dokter gaan : doen!

Toegevoegd na 1 minuut:
met "in dat geval" bedoel ik : als de dokter niet anders vindt dat de vermoeidheid veroorzaakt.