Hoe komt het dat ik met mijn hd contactlens minder scherp zie dan de goedkopere drogisterij variant?

Ik heb best dure maandlonen gekocht die beter voor het oog zijn. nu heb ik ze in en ze zijn niet scherp. een goedkope variant die ik s nachts wel uit moet doen zie ik perfect mee. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Zachte contactlenzen worden niet alleen gemaakt in verschillende sterkten, maar ook in diverse diameters, verschillende krommingen (met een spherisch- of aspherisch vorm), materialen en zuurstof-doorlastbaarheden. Elke fabrikant heeft zo zijn eigen filosofie tav de samenstelling en leveringstermijn mbt lensspecificaties.

Dit betekent dat zachte lenzen met dezelfde sterkte van verschillende leveranciers qua pasvorm niet gelijk zijn. Duurdere lenzen zeggen niets over de geschiktheid van hun pasvorm voor uw ogen.

Uit uw vraag vermoed ik dat uw "duurdere lens" vermoedelijk iets te strak over uw hoornvlies zit waardoor het centrum van uw lens (verantwoordelijk voor de zuiverheid van de optiek) niet correct aanligt tegen uw hoornvlies. Hierdoor is de afbeelding op uw netvlies onzuiver.

Er zijn vele andere redenen denkbaar waardoor de optiek onzuiver blijft. Bv. een te geringe traanfilm (marginaal droge ogen) kan ook een reden zijn voor een minder goede gezichtsscherpte wanneer u verandert naar een lens met een hoger hydrofiele doorlaatbaarheid (lees: meer traanvocht behoevende lens).

Mijn advies zou zijn om een goede contactlensspecialist (liefst een optometrist) te vragen de oorzaak van uw probleem te laten bepalen en deze voor u op te lossen. De filiaal chef bij de supermarkt of de drogist is hiervoor zeker niet de juiste persoon !

In uw geval vermoed ik dat de radius van uw lens net iets te strak is. De rand van de lens drukt daardoor meer tegen het hoornvlies dan het centrale deel van de lens. Het gevolg is dat de optiek (uw zicht) niet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In mijn antwoord werden diverse kleine foutjes gevonden. Helaas is het niet mogelijk abuis gepubliceerde tekst te wijzigen,vandaar deze aanvulling: 1 Leveringstermijn = leveringsbereik
2 Laatste alinea dient te vervallen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank u wel voor uw antwoord! Nu had iemand anders gezegt dat mijn ogen er mischien aan moeten wennen, denkt u dat ook ? of is gewoonweg geen goede juiste afmeting cobtactlens?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee ! Gewenning zal geen verbetering geven! Als een strakkere pasvorm de oorzaak is, dan zal dit kunnen leiden tot dicht drukken van de kleine bloedvaten rond uw hoornvlies (voedingsprobleem hoornvlies). Als uw minimale traanvolume de oorzaak is (hoog permeabele lenzen nemen meer traanvocht op dan laag permeabele lenzen) dan zal goed zicht alleen voorkomen net na het inzetten (door de op dat moment nog aanwezige van vocht de inzetvloeistof) of na gebruik hulpvloeistof. Helaas is gebruik van een hulpvloeistof geen optie omdat deze binnen 10 minuten reeds is afgevoerd. M.a.w. een hoog permeabele lens geeft sneller kans op droge ogen dan een laag permeabele lens. Indien uw sterkte het toelaat (> -0.75 < -4.50) zou een nachtlens te overwegen zijn. Deze is toepasbaar bij lagere traanvolumes en bieden goed zicht zowel tijdens het dragen tot 16 uur na het uitdoen van de lenzen. Hiervoor is begeleiding door een hierin gespecialiseerde optometrist/contactlensspecialist echter noodzakelijk.