Waarom krijg je een bult als je je hebt gestoten?

Eergisteren stond ik in de badkamer een beetje aan m'n tas te frummelen, tot ik me omdraaide om weg te lopen en pats, daar was de muur ineens. Een bult zo groot als een ei op m'n kop! Ik had geluk dat de schoolfotograaf de dag ervòòr was geweest! De bult was de volgende dag al wat kleiner, en vandaag amper te zien maar ik voel hem nog wel. Ik begon me af te vragen: waarom krijg je een bult ? En krijg je alleen bulten op je hoofd? (Heb het nog nooit op een ander lichaamsdeel gezien) Wat zit er 'in' een bult? (Klinkt een beetje goor, maar oké) Hoe 'bouwt' een bult zich op? (Lijkt me wel interessant, want toen ik mijn hoofd stootte, en ik voelde, voelde ik niets, maar toen ik vlak daarna in de spiegel keek en voelde, zat er ineens een bult!)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.7K

Het beste antwoord

omdat daar een bloeduitstorting komt en dat vormt de bult

Toegevoegd na 8 minuten:
Beschadiging van huid en spieren
Een kneuzing van de huid en de onderliggende spieren geeft meestal een bult op het hoofd die soms heel snel kan groeien. Door verscheuring van kleine bloedvaten kunnen kleine bloedingen in en onder de huid ontstaan, die u na een paar dagen kunt herkennen als blauwe plekken. Wanneer de huid zelf kapot gaat, kunnen er schaafwonden of soms ook diepere wonden ontstaan. Deze kunnen heftig bloeden.
Al deze wonden geven vaak plaatselijke, soms zeer vervelende, pijn. Vaak heeft u hierbij ook zeurende hoofdpijn in het hele hoofd, die ontstaat in de eerste uren na het letsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Die bult of ook wel buil is niets anders dan een lokale bloeding: door een slag of stoot tegen het hoofd kunnen bloedvaatjes kapot gaan. Als de huid erboven intact blijft kan dat bloed niet weg. Het hoopt zich onderhuids op en door het volume effect ontstaat de klassiek buil of bult.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In zo'n buil zit bloed, ten gevolge van beschadigde bloedvaten onder de huid. Je kunt de gevolgen wat verzachten met een koud compres. Dat mag een plastic zakje met ijsblokjes zijn in een washandje of iets dergelijks. Het duurt een aantal dagen voordat het bloed door het lichaam opgenomen is. Hou de komende dagen wel rekening met een 'kunstwerk' dat alle kleuren van de regenboog kan hebben als het echt een oppervlakkige bloeduitstorting is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bulten bevinden zich niet alleen op het hoofd.
Ze kunnen overal op het lichaam onstaan maar omdat er op het hoofd minder vet zit en de huid daar strakker is zal het daar eerder opvallen dan bijvoorbeeld arm of been. Knieen en ellebogen kunnen met opzwellen (dikke knie of elleboog met vocht). Dit is in principe ook een bult maar ziet het er minder 'bulterig' uit vanwege de minder strakke huid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het weefsel is dan beschadigt en daardoor vormt zich vocht om het te beschermen. In een bult kan dus vocht zitten of pus als het een ontsteking is. De bult met pus is er omdat er opeens iets uit je lichaam wil wat er niet hoort en een weg zoekt naar buiten.
Met vocht verdwijnt het vaak naar mate de onderliggende beschadiging geheeld is en bij pus als dat er uit is.
Het vocht wordt meestal gewoon weer opgenomen in je lijf.