mijn nek, schouders,rug en kaken kraken heel vaak, dit doe ik niet met zin. hoe kan dit?

Ik heb het vooral in nek. naar elke kant waar ik heen kijk hoor ik een knak. ik kan het niet voorkomen. ik heb het ook in mijn rug als ik me uitrek. als ik harde dingen eet knakt mijn kaak. en soms knakken mijn schouders ook. allemaal uit het niks. maar ik heb echt het meeste last van mijn nek want die knakt dus met echt elke beweging die ik maak met mijn nek en mijn nek begint steeds stijver/ pijnlijker te worden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Het knakken van gewrichten op zich kan meestal geen kwaad, zeker als het geen pijn doet. Jij beschrijft wél pijn, en een toename van het knakken van gewrichten bij normale bewegingen. Overmatig knakken en kraken van gewrichten kan een symptoom zijn van hypermobiliteit (=overmatige bewegelijkheid van de gewrichten). Dit kan ook je pijnklachten verklaren. Je huisarts of een fysiotherapeut kan de bewegelijkheid van je gewrichten testen, hiervoor wordt o.a. de Beighton score gebruikt (zie afbeelding).

Een andere oorzaak voor het overmatig knakken van echt verschillende gewrichten kan ik zo snel niet bedenken, en het lijkt me niet logisch te veronderstellen dat je zowel met je kaken als schouders als nek en rug allemaal ongerelateerde problemen hebt.

Maar hoe dan ook kan alleen een arts uitzoeken wat er precies aan de hand is. Over het knakken op zich zou ik me niet al teveel zorgen maken, je pijnklachten zijn belangrijker omdat pijnloze knakken eigenlijk bijna nooit 'iets' zijn. Ga gewoon terug naar je huisarts en bespreek daar de klachten van ál je gewrichten. Misschien dat dat nog wat licht op de zaak geeft.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wacht, ik zie dat mijn afbeelding niet overkomt, ik probeer even een andere..