Hebben mensen met Fibromyalgie meer kans om een hernia te ontwikkelen door een verkeerde houding?

Mijn pijnklachten worden steeds erger (ondanks de ware pijnstillers) en mijn fysiotherapeut en huisarts zeggen dat ik voorzichtig moet doen omdat ik door verkeerde houding die ik heb door de de pijn, hierdoor meer kans heb om een hernia te ontwikkelen, klopt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Hallo, ik heb ook fibromyalgie ik weet dus wat je bedoelt met veel pijn ondanks pijnstillers. Nu is het zo dat een hernia een beschadiging van je wervel is en niet een vergroeiing. Mijn Vader kreeg er één na een heupoperatie maar had door voor wel langdurig doorgelopen met een versleten heup. Daar zit voor jouw het verschil, maar ook het risico. Het is altijd zo dat je voorzichtig moet zijn met verkeerde houdingen, omdat je onder scheefstand in combinatie met belasting wel problemen kunt krijgen.
Overigens heb ik voor je fibromyalgie ook nog wel tips; ik volg zelf al een tijdje een streng dieet zonder varkensvlees en melk producten om verzuring van je bindweefsel te voorkomen. Ook glucose siroop is een slechte voor je, zit vooral in frisdranken, drop etc. Daarnaast gebruik ik visolie en glucosamine/msm/chrondoitine. Ik heb me in 10 jaar nog niet zo goed gevoeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een hernia door een verkeerde houding is bij mijn weten meestal door die verkeerde houding in combinatie met belasting, dus verkeerd tillen en dergelijke.
Maar als je fysio en je huisarts het zeggen, waarom twijfel je er dan aan? Denk je dat wij het beter weten dan zij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is heel goed mogelijk om een hernia te krijgen door een scheefstand die je zelf aanneemt op de pijn te verlichten je gaat op een kant van je ruggenwervels drukken en die kant zal op den duur in slijten het gevolg is dat aan de anderekant de wervels verder van elkaar komen. Dan wordt het mogelijk dat het vlies wat in de ruggenwervel zit naar buiten schiet op een ongewenst moment of bij een onverwachte beweging of belasting en dan is tie er ineens de hernia. Goed de kans bestaat er zeker maar hoe moet dat als de pijn je in die stand dwingt en je kan het zo beter aan. Het is erg moeilijk maar de beslissing moet je zelf nemen. Sterkte