Kun je astma ontwikkelen als je ondanks een (katten)allergie katten in huis hebt?

Ik woon samen met mijn vriendin en die heeft drie katten. Ik ben er allergisch voor, maar als het gaat om een verstopte neus en af en toe een niesbui, vind ik het niet erg. Het zijn best lieve beestjes en afgezien van de haren heb ik er niet veel moeite mee. Maar kan het ook erger worden, als je dit jaren lang zo doet? Kun je bijvoorbeeld astma ontwikkelen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb altijd gelezen, dat je over een allergie heengroeit, omdat je lichaam anti-stoffen gaat produceren.
Maar vraag het aan je huisarts, als je er eens een keertje bent.

Antwoorden (2)

Wanneer een van beide ouders astmatisch of allergisch is, is de kans 50 procent dat ook hun kind hier aanleg voor heeft. Wanneer beide ouders astma of allergieen hebben, is die kans ongeveer 70 procent. Als een kind met die aanleg regelmatig in contact komt met allergische prikkels (allergenen) zoals huisstofmijt, tabaksrook, dan kan hij of zij een allergie ontwikkelen.

Naast erfelijke aanleg zijn er bepaalde risicofactoren die leiden tot het daadwerkelijk ontwikkelen van astma. Voorbeelden van risicofactoren zijn: de woonomgeving, de voeding van een baby, contact met de huisstofmijt, huisdieren en tabaksrook, het doormaken van infecties en roken van de moeder tijdens de zwangerschap. Het is nog niet duidelijk hoeveel invloed al die factoren hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan je alleen zeggen dat mijn astmatische zoon meteen astma had als allergische reactie, terwijl het bij mij bij niezen en een loopneus en tranende ogen blijft....
Dus als je nu geen astma hebt, komt het waarschijnlijk ook niet....