waar kan ik oude gegevens van ziekenhuis opnamens vinden?

ik ben 46 jaar geleden geboren en 3 maanden in het ziekenhuis gelegen zouden daar nog gegevens van zijn daar ben ik naar op zoek

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

In het archief van het ziekenhuis. Maar tenzij die specifieke gegevens relevant zijn voor een huidige of vrij recente behandeling, is de kans groot dat de gegevens die je zoekt, intussen vernietigd zijn. De wettelijke bewaartermijn is vijftien jaar.

Ik heb zelf nog wel eens gegevens van zo'n negentien jaar geleden van mezelf op kunnen vragen bij het ziekenhuis van destijds, maar dat was enkel omdat het ziekenhuis achterliep met de archiefvernietiging. Zesenveertig jaar is weer een heel ander verhaal. Maar je kunt natuurlijk altijd een brief schrijven. Als je daadwerkelijk je dossier wilt inzien of een kopie wilt ontvangen kan het zijn dat ze willen dat je het persoonlijk komt halen, maar zeker als de afstand wat groter is accepteert men ook wel een ondertekende brief met een kopie van paspoort of ID-kaart, die zou je dus alvast mee kunnen sturen. Er is natuurlijk altijd een kleine kans dat om de een of andere reden een dossier ook na al die tijd niet is vernietigd. De archiefbewaring, inventarisatie en vernietiging zal voor ziekenhuizen vaak weinig prioriteit hebben. Maar houd er dus rekening mee dat het heel goed mogelijk is dat het dossier er niet meer is.