kan je van computeren zeg maar slechter zien?

ik heb een bril en mijn moeder zegt als je teveel gaat computer ik computer best veel dat je dan slechter ervan gaat zien is dat waar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek

Antwoorden (6)

Ja, als je veel op een beeldscherm zit te koekeloeren, krijgen je oogspieren het steeds moeilijker met ontspannen en loop je de kans dat je veraf steeds minder gaat zien en dat je langer de tijd nodig hebt om te accommoderen. Er gaan wel wat jaren overheen, maar je moet dan op jongere leeftijd aan een leesbrilletje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja , dat kan wel. Te lang naar een beeldscherm kijken is slecht voor je.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn er onderzoeken die uitwijzen dat vele uren werken achter een computer ernstiger gezichtsproblemen kunnen geven, zoals droge, prikkende en vermoeide ogen, maar een wazig zicht en dubbel zien worden ook wel als klacht genoemd.
De onderzoekers weten niet waar deze problemen precies door komen. Toch blijkt nergens uit dat volwassenen blijvende schade aan hun ogen oplopen van te veel computerwerk. Er is ook geen bewijs gevonden dat het scherm je bijziend maakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik waag dit te betwijfelen. Wij 40'ers van nu zijn de eerste generatie die met veel beeldschermwerk zijn opgegroeid, en uit ervaring kan ik zeggen dat accommoderen voor mij steeds lastiger wordt.
Neen, geen schade, ook niet van dichtbij naar de TV kijken. Je ogen raken wel vermoeid, maar herstellen. Wel oppassen voor flikkerende beelden (games), die kunnen in zeldzame gevallen epilepsie veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee want ik heb ook een bril en toen ik naar de oogarts ging zei ze dat het niks te maken heeft met computeren of tv kijken het heeft iets te maken met je familie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vroeger werd gezegd dat je 'slechte ogen' zou krijgen van te veel tv-kijken. Hetzelfde wordt nu gezegd van beeldscherm-werk. Er is echter geen duidelijk wetenschappelijk verband tussen de sterkte van de correctie (de brillenglazen) en het (veel) kijken naar een beeldscherm of wat dan ook. De meest voorkomende oogafwijkingen (bijziendheid op jonge leeftijd en verziendheid op latere leeftijd) worden veroorzaakt door resp. vormafwijkingen van de oogbol en het stugger worden van de ooglens. Het is niet waarschijnlijk dat een van deze aandoeningen verergerd wordt door beeldscherm-werk. Wel kan beeldschermwerk leiden tot vermoeide en droge ogen en hoofdpijn, door langdurig staren naar een beeld op één afstand. Er is nog twijfel over of de straling van ouderwetse beeldbuizen mogelijk tot staar zou kunnen leiden, maarde tegenwoordig gebruikelijke Lcd-schermen produceren geen ioniserende straling. Conclusie: je ogen zullen er niet beter of slechter van worden, maar langdurig beeldschermwerk kan beter afgewisseld worden met andere activiteiten om klachten te voorkomen.