Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat betekenen S, C, A bij een oogtest?

Ik heb vandaag een eenvoudige oogtest laten doen. Ik kreeg daar een uitslag uit en die geeft een tabelletje. Boven de tabel staat de letters S, C, A wat betekenen deze letters.

Toegevoegd na 11 minuten:
Wat betekent het dan als je een C hebt van 0,50 is dit normaal. Mijn A is bij rechts 170 en bij links 165.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
6.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet een erg sterke afwijking, de waarde van de hoek A is een willekeurig getal tussen 0 en 180 dat toevallig voor jouw oogafwijking geldig is.
Niets om je zorgen over te maken, als de waarde onder S ook niet hoger dan 0,5 is dan zou je redelijk zonder bril kunnen kijken, maar met bril zal alles iets scherper te zien zijn.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

S = sferisch
C = cilindrisch
A = as van de cilinder t.o.v. horizontale lijn
De sferische sterkte is de hoofdsterkte van de lens, de cilindrische is een toevoeging van de sterkte in een bepaalde richting, de richting wordt aangegeven met de hoek die de as van de cilinder met de horizontale lijn maakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
S= sferisch, uitgedrukt in – (min) of + (plus). Min betekent bijziendheid en plus verziendheid
C= cilinder, uitgedrukt in – (min) of + (plus). Min betekent een negatieve en plus een positieve cilinderafwijking.

A=as = de richting van de cilinderafwijking uitgedrukt in graden (90' =12 uur positie)
(Lees meer...)
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding