Wat doe je als je denkt dat je ogen achteruitgaan ?

Wat is de normale volgorde;
Huisarts, oogarts of gewoon naar de opticien ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
3.7K

Het beste antwoord

Op jouw leeftijd: gewoon even bij de opticien naar binnen stappen.

Bij jonge kinderen en pubers wordt de route huisarts-oogarts aangeraden, omdat die (inclusief ogen) nog in de groei zijn. En als je meer problemen met je ogen hebt (bijvoorbeeld zwarte vlekken in je zicht) kun je er ook beter een oogarts naar laten kijken. Maar als er niets anders aan de hand is dan veraf of juist dichtbij minder scherp zien, kun je prima terecht bij de opticien.

Dat naar binnen stappen is trouwens vrijblijvend. Vaak wordt er eerst een klein testje gedaan om te kijken of je inderdaad een bril nodig hebt. Daar komt een brilsterkte bij benadering uit. Heb je inderdaad een bril nodig, kun je vervolgens een uitgebreidere meting krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel confronterend "op jouw leeftijd" ;-)

Andere antwoorden (9)

Dat hangt ervan af of je al een bril of lenzen draagt. Is het de eerste keer dat je ogen gemeten worden, dan kan je het beste bij de huisarts beginnen. Vroeger ging je vervolgens naar de oogarts, maar tegenwoordig kan je rechtstreeks naar de opticien. Tenzij je een oogafwijking blijkt te hebben.
Amadea
13 jaar geleden
ik zou eerst naar je huisarts gaan, hij kan daar kijken of je inderdaad achteruit gaat. Zo ja, zou hij je sturen naar een opticien.
Je moet er niet te lang mee wachten, het kan als maar erger worden..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar val je een huisarts niet mee lastig.
De opticien meet goed en gratis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar val je een huisarts wel mee lastig als je ogen ineens achteruitgaan, want het kan ook iets anders zijn dat sec een bril nodig hebben.
Normale volgorde huisarts, opticien, oogarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar val je een huisarts niet mee lastig.
De opticien meet goed en gratis.
Welnee, gewoon even bij de opticien binnenwippen. Die hebben er verstand van en kunnen je altijd doorverwijzen als het nodig blijkt te zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, laten we gewoon nuchter blijven! Idd gewoon bij opticien binnen wippen.
De huisarts...hoe verzinnen ze het!
Tsk!
Je kunt gewoon eens bij een opticien binnenstappen en een oogtest doen. Eerst van een afstandje lezen en daarna van dichtbij met verschillende glassterktes die je in je hand houdt boven het schrift. Hij/zij kan de oogdruk opmeten en bepalen welke sterkte bril je nodig hebt.
13 jaar geleden
Ik ben eerst naar een polikliniek gegaan , bij een oogarts.
Die heeft metingen gedaan...maar ook enkele vragen gesteld die een opticien niet zou stellen ...over vermoeidheid , medicatie en vroegere oogziekten;
Hij heeft een diagnose meegegeven voor de opticien : dat recht heeft op gedeeltelijke terugbetaling van het ziekenfonds.(met kleefbriefje) Voor de oogarts zelf moest ik alleen het remgeld betalen.(een paar euro)
Sommige opticiens geven zelfs extra korting wanneer U langs de oogarts bent langsgeweest (Pearl ...)
(België)

Toegevoegd na 19 minuten:
Trouwens de meeste opticiens geven nog eens extra korting op glazen voor 50 plussers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga eerst naar een oogarts, er kan van alles zij waarom je slechter ziet. Hij heeft de beste kennis in huis om jou daarmee verder te kunnen helpen. vanuit daar kan je door gestuurd worden naar een opticien maar dat hoeft niet perse.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huisarts is nodig ivm verwijsbrief specialist.

Opticien kan geen diabetes vaststellen.(wel vermoeden)
Huisarts kan dmv doorverwijzing naar specialist e.e.a.
afwijking vaststellen dan wel uitsluiten.

Pas daarna komt de opticien om de hoek kijken.

Indien men zelf op eigen verantwoording direct naar de opticien stapt, dan moet men er rekening mee houden dat men een grote gok neemt met het gezichtsvermogen dat door lichamelijke veranderingen achteruit kan gaan, en wat bij het juiste en tijdige ingrijpen een halt kon worden toe geroepen.

Ook al is men lens of brildragend, vervolgcontrole,s door de oogarts is wenselijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom naar de huisarts gaan als je ook naar de opticien kan gaan? Als je naar de huisarts gaat, kost het geld. Als je naar de opticien gaat, kost het geen geld. Plus dat de huisarts alleen kan zéggen dat je ogen misschien achteruit gaan, maar de opticien kan het ook meten!