hoe werkt een pendel en is dit wetenschappelijk te meten? Of is het een geloof?

Ik vrees namelijk dat dit niet kan, dat de mens zelf invloed heeft. Als een ander mens pendelt, dan krijg je toch een andere uitslag? Of niet? Kortom: is pendelen wetenschappelijk meetbaar?
Punt is: ik lees met interesse over de Bovisschaal, die levenskracht meet. Dit meten blijkt te gebeuren mbv pendelen. Ik zou t best willen geloven, maar dan op basis van herhaalbaar, onafhankelijk onderzoek..Bestaat dat voor pendelen, of neem je iets aan, is het meer een geloof

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik weet niet of het echt wetenschappelijk meetbaar is, maar ik heb een pendel, en toen ik ging uitproberen door met de pendel te bepalen of de speelkaart rood of zwart is, kwam ik met gebruik van pendel op hetzelfde gemiddelde als zonder pendel. Ik hecht er dus niet zo veel waarde aan, maar de pendel zelf vind ik wel mooi

De werking van een pendel is heel eenvoudig wetenschappelijk te testen. De manier waarop je een meting doet is namelijk eenvoudig genoeg om heel vaak te kunnen proberen, in verschillende omstandigheden, en de uitkomsten zijn goed controleerbaar. Daarom is zulk onderzoek vaak uitgevoerd. De resultaten waren altijd vernietigend. Als de pendelaar het antwoord al wist, gaf de pendel goede resultaten. Als de pendelaar geen idee had van het antwoord (bijvoorbeeld: dobbelsteen onder een kartonnetje, en met de pendel bepalen of je een even of een oneven aantal ogen hebt gegooid), was de pendel net zo nauwkeurig als een opgegooid muntje. Kortom, uit gedegen onderzoek is gebleken dat de pendel niets kan. Als er al een resultaat uitkomt, dan komt dat resultaat enkel en alleen van de pendelaar. Het feit dát de pendel beweegt komt door het ideomotorische effect. Dat zijn minieme beweginkjes van de fijne spiertjes van de vingers, de hand en de arm. Die beweginkjes worden, totaal onbewust, bepaald door de gevoelens en de kennis van de pendelaar. Vandaar dus dat de pendel prima werkt als de pendelaar het antwoord al kent, maar dat hij totaal niet werkt als de pendelaar het antwoord niet kent.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ideomotorisch_effect

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100