Bij een "natte" pericarditis is er soms veel vochtproductie. Kan dit harttamponade veroorzaken?

Zoals het er staat.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat kan zeker wel. Bij een natte pericarditis ontstaat er veel vocht tussen het hart en het hartzakje. Het hartzakje kan maar zeer beperkt uitzetten. Als er dan veel vocht inkomt ontstaat er al snel druk op het hart zelf. Bij veel vocht kan deze druk zo hoog oplopen, dat het hart in de rustfase niet meer uitzet.
Op dat moment is er een tamponade ontstaan.