Ik had laatst ook wat witte gedeeltes in mijn ontlasting en ook bruin, maar nu niet meer, was dat erg?

Ik was daarvoor wel aan de diclofenac met maagbeschermers, maar die heb ik 4 keer ingenomen en daarna mee gestopt, want ik werd er echt niet lekkerder op. Daarna aan de paracetamol gegaan 4x2 tabletten per dag en dat een week lang. Heb wel wat last van moeilijke stoelgang al een tijdje, maar geen witte ontlasting meer. Moet ik me nu nog zorgen maken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (1)

Oorzaak witte ontlasting 1: Gal problemen

Gal is een verteringsvloeistof die geproduceerd wordt door de lever en opgeslagen wordt in de galblaas.

Ontlasting krijgt de normale bruine kleur van de gal. De gal wordt uitgescheiden uit de lever en in de dunne darm tijdens het verteringsproces. Als de lever geen gal produceert of verstopt raakt waardoor de gal de lever niet kan verlaten, zal ontlasting meestal licht gekleurd of wit zijn.

Oorzaak witte ontlasting 2: Bijwerking van medicatie

Medicatie kan soms witte ontlasting veroorzaken.

Soms veroorzaakt een kruisreactie met een medicijn witte ontlasting. Vooral bij medicatie tegen diarree treedt witte ontlasting op als een van de bijwerkingen. Medicatie tegen schimmels en indigestie hebben soms ook dezelfde effect.
fremar