Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat voelt een kind precies als hij groeipijn heeft? Groeit hij op dat moment daadwerkelijk?

Mijn zoontje heeft 's nachts vaak last van groeipijn, ik kan dan zo weinig voor hem doen, geef hem vaak een warme waterzak voor op zijn beentjes en als hij heel veel pijn heeft een paracetamol. Maar beide helpen niet echt... Heel frusterend, heeft iemand tips?
Ben ook erg benieuwd of hij de volgende dag ook echt langer is geworden

Weet jij het antwoord?

/2500

Groeipijn ontstaat op die plaatsen waar de botten het meest groeien en dat is pal onder de gewrichten. Zowel de peesaanhechtingen, gewrichten zelf en druk/krachten in het groeiend deel van de botten (de epifisairgebieden) IN het bot veroorzaken deze pijn. Dit kan heftig zijn en van naproxen/ibuprofen is meer te verwachten als pijnstiller dan van paracetamol. De nacht daarna ben je niet meetbaar langer geworden, een aantal cellen heeft door verschil in groeisnelheid onder druk gestaan en dat kan pijn doen. Maak je er verder geen zorgen om. Je moet er door heen om op lengte te komen. Massage is niet altijd goed, net als tijgerbalsum. De plek ontzien totdat de krachtenbalans is hersteld is beter. Rek wel je spieren goed, spierverkorting kan wel veel last geven. Deze te masseren als je geen pijn hebt kan wel goed helpen de pijn-op momenten dat die zou ontstaan- geringer zal maken. Denk vooral ook aan je Calcium-inname, dat helpt tegen kramp en zorgt dat je goed kunt groeien (denk ook aan vit D)Ik wens je een goede lengte toe.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100