Wat voelt een kind precies als hij groeipijn heeft? Groeit hij op dat moment daadwerkelijk?

Mijn zoontje heeft 's nachts vaak last van groeipijn, ik kan dan zo weinig voor hem doen, geef hem vaak een warme waterzak voor op zijn beentjes en als hij heel veel pijn heeft een paracetamol. Maar beide helpen niet echt... Heel frusterend, heeft iemand tips?
Ben ook erg benieuwd of hij de volgende dag ook echt langer is geworden

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (6)

Ik zal je het antwoord geven: ik heb zelf groeipijn.
In mijn knieen.
Je kan er niks aan doen, na een tijd verdwijnt het.
Vervelende steken op bepaalde plaatsen die soms heel kort of juist heel lang kunnen duren.

Groeipijn verdwijnt meestal rond je 19e.
Zelf vond ik het altijd fijn als mijn moeder me even over de rug vreef totdat ik weer in slaap viel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen pijn van het groeien en is onduidelijk waar het echt van komt. Je mag je kind wel een kinderparacetamol geven en een warme waterzak. Het blijft vervelend, maar meer kan je niet doen.

Wat ook wordt geadviseerd is massage, s'avonds voor het slapen gaan of 's ochtends.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kind wordt er dus niet langer van omdat het niet met de groei te maken heeft. Het komt o.a. voor bij kinderen van een jaar of drie en verdwijnt ook weer. Bij de een veel sneller dan bij de ander. Er zijn wel bronnen die beweren dat het wel door de botgroei komt en dat die 's nachts plaatsvindt. Als ik de artikelen erover nalees zie ik er zelf niet zo veel bewijs voor en vind de link op kinderinfo het duidelijkst.

Zij geven ook het goede advies om bij twijfel de arts te raadplegen omdat hij kan nagaan of het echt om "groeipijn" gaat of om iets anders.

Toegevoegd na 6 minuten:
Quote:
Wat kun je het beste doen als je kind veel last heeft van groeipijnen.

■ Sowieso je kind aandacht geven en er bij blijven want dat geeft al veel geruststelling. Neem het kind desnoods bij je in bed zodat de angst weg ebt.
■ Misschien helpt een kussen onder het been of moet je het kind op de zij laten liggen.
■ Je kunt paardenbalsem op de pijnlijke plek smeren, een middel dat bij paarden wordt gebruikt die kneuzingen of spierpijn hebben opgelopen, maar dat ook bij mensen helpt, daar het de spieren ontspant.
■ Wrijven en licht masseren over de zere plek.
■ Zorg dat het kind z’n benen strekt, want op die manier maakt het de spieren los.
■ Raadpleeg een huisarts indien de klachten overdag ook optreden of indien je je zorgen maakt.

Toegevoegd na 1 uur:
NB. Ik zeg dus niet dat het aanstellerij is. Kinderen hebben er echt veel last van en helaas is daar niet veel meer aan te doen dan de tips hierboven.

Wetenschappelijk zijn er m.i. geen harde bewijzen dat er 's nachts meer gegroeid wordt of dat er bij kinderen met groeipijn er de volgende dag verschillen gemeten worden. De vraag was of het zoontje de volgende dag langer was geworden en daar zijn wel metingen naar gedaan (natuurlijk niet met haar zoontje).

Het komt vaak voor bij kinderen rond het derde jaar, maar ook wel later. En bij sommigen hoor ik ook dat het rond hun 18/19e jaar nog speelt.

Toegevoegd na 1 uur:
kortom, je moet de klacht wel serieus nemen en bij kleine kinderen speelt ook nog mee dat ze zelf niet weten wat er is en dit ook niet kunnen beredeneren. Daarom wordt het advies gegeven om ze aandacht te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn kinderen hebben het gelukkig maar heel zelden. Soms geef ik een paracetamol, maar ik heb ze ook wel eens (als het in de benen zat, maar dat is meestal zo) een warm voetenbad gegeven (met het water behoorlijk hoog). En een glas warme melk met honing.
Zie de link hieronder, die vond ik toevallig, daar gaan ze toch wat uit van spierkramp dus dat zou mogelijk verklaren waarom een lekker warm bad helpt.

Mijn kids hadden het alleen niet heel sterk denk ik, want dat ene paracetamolletje is (samen met wat wrijven) ook goed genoeg meestal.
13 jaar geleden
ik heb het ook gehad,
mee naar de dokter gaan die geeft je pilletjes,
dan krijg je een weekje zwarte ontlasting en dan is het over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Wat voor pilletjes zijn dat dan?
Zwarte ontlasting en dan zou je groeipijn weg zijn? Klinkt raar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
afvalstoffen uit de spieren zitten daar in of zoiets,
begrijp er nooit wat van als de dokter tegen me zit te tieren, maar het hielp wel
ik had als kind ontzettend veel groeikramp . ik riep dan midden in de nacht en dan kwam mijn moeder . ze masseerde de krampplekken in met tijgerbalsem ze wreef net zo lang tot het helemaal warm was. vaak trok de ergste pijn dan al weg .dan lekker warme kruik erop en weer proberen te slapen. het is super vervelend en erg pijnlijk. het helpt al als je als moeder komt om te troosten.dat is nog wel het meest belangrijk dat je je kind serieus neemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groeipijn ontstaat op die plaatsen waar de botten het meest groeien en dat is pal onder de gewrichten.
Zowel de peesaanhechtingen, gewrichten zelf en druk/krachten in het groeiend deel van de botten (de epifisairgebieden) IN het bot veroorzaken deze pijn.
Dit kan heftig zijn en van naproxen/ibuprofen is meer te verwachten als pijnstiller dan van paracetamol.

De nacht daarna ben je niet meetbaar langer geworden, een aantal cellen heeft door verschil in groeisnelheid onder druk gestaan en dat kan pijn doen.
Maak je er verder geen zorgen om.
Je moet er door heen om op lengte te komen.
Massage is niet altijd goed, net als tijgerbalsum.
De plek ontzien totdat de krachtenbalans is hersteld is beter.
Rek wel je spieren goed, spierverkorting kan wel veel last geven.
Deze te masseren als je geen pijn hebt kan wel goed helpen de pijn-op momenten dat die zou ontstaan- geringer zal maken.
Denk vooral ook aan je Calcium-inname, dat helpt tegen kramp en zorgt dat je goed kunt groeien (denk ook aan vit D)Ik wens je een goede lengte toe.