Heeft een leverprobleem altijd met overmatig alcohol, drugs of medicijngebruik te maken?

Of kan het ook komen door iets "negatiefs"?
Kan dat altijd achterhaald worden?
Of vinden ze een leverprobleem en vaak geen oorzaak?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nee, hoor, een leverprobleem kan ook heel andere oorzaken hebben. Problemen in de galwegen bijvoorbeeld kunnen de leverfuncties negatief beïnvloeden. Een ander voorbeeld: een te hoog ijzergehalte kan ook slecht zijn voor de lever.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Totaal niet. Genoemde factoren zijn wel een risicofactor maar leverproblemen kunnen door van alles en nog wat veroorzaakt worden. Infecties (Hepatitis A, B en C) zijn ook berucht. Soms is er zelfs eenvoudigweg geen aanwijsbare oorzaak. Hoe dan ook moeten personen met leverproblemen of genoemde infecties wel weer verre blijven van drank en drugs daar deze de problematiek zullen verslechteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook bij gordelroos, de ziekte van Pfeiffer en een streptokokkeninfectie kun je problemen met je lever ondervinden. Er zijn erg veel infecties, die de leverfunctie beïnvloeden.