Ik heb snel last van mijn stem, wat kan ik hier aan doen?

Ik zing best veel, niet professioneel ofzo maar gewoon de hele dag door voor de lol maar ik krijg steeds heel erg last van mijn stem en het wordt wel beter als ik een tijdje niet zing maar ik houd het niet een heel liedje vol om met een normale stem te zingen zeg maar. Hoe komt dit en wat kan ik er aan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik denk dat je je stem niet goed gebruikt. Misschien is het zinvol om stemoefeningen te doen. Die zijn vast wel op internet te vinden en anders moet je misschien eens contact opnemen met een zangpedagoog.

Ik galm zelf ook vaak mee met de radio en had hetzelfde als jij hebt maar een paar jaar geleden kreeg ik steeds meer moeite met het zingen en toen bleek er meer achter te zitten (wil ik hier verder niet op ingaan). Dus als het erger wordt of blijft duren zou ik er zeker even door de huisarts naar laten kijken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
plusje, met name voor het eerste gedeelte. Het zou kunnen dat vragensteller meer vanuit de keel zingt dan vanuit de buik (met volle stem als het ware), en dan kan je er inderdaad last van krijgen na een tijdje zingen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt.
Toen ik begon in een callcenter had ik ook last van mijn stem (uren telefoneren belast uiteraard je stem). De huisarts rade mij aan om Euphon pastilles te gebruiken en dat heeft geholpen.