Het ligt er maar aan wat u met roepnaam bedoelt.
Als u een naam wilt voeren die niet de officiële naam is, bv u heet Gosewina maar uw roepnaam is Gerarda dan is die niet in de GBA opgenomen. Er zijn vrouwen die vroeger Mien als naam kregen. Die hebben nu als roepnaam bv Iena, die naam staat dus niet in de GBA.
U mag zelf uitmaken hoe u genoemd wil worden. Bij officiële aangelegenheden dient u echter wel de naam te gebruiken zoals die in de GBA is opgenomen.
Wil men een zelfgekozen roepnaam in de GBA op laten nemen dan dient men een verzoek tot naamswijziging in te dienen bij de dienst Justis.
Hier zijn wel kosten aan verbonden, een paar honderd euro kost het al gauw.