ik moet minstens 10 uur slapen voordat ik echt fit ben, hoe kan dit?

Ik ben al naar de dokter geweest en heb bloed laten prikken, echter kwam hier niets uit.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe oud ben je?
kierkegaard47
10 jaar geleden
Ik weet niet of het per sé moet betekenen dat er iets mis is. De meeste mensen hebben 8 uur slaap 'nodig'. Maar ik ken ook iemand die al jaren niet meer dan 3 uur per nacht slaapt en zich daar prima bij voelt, en de rest van de tijd volplant met cursussen, enz. Zo iemand lijkt me een uitzondering. Maar als zulke mensen bestaan, dan lijkt het me niet onlogisch dat er ook mensen bestaan die méér nodig hebben. Hoewel het natuurlijk altijd verstandig is om na te laten kijken of zo iemand niet toch iets onder de leden heeft.
Ritsuka
10 jaar geleden
hoe oud ben je? wat doe je op een dag?
eet je verder wel grotendeels gezond en genoeg?

Antwoorden (3)

Ik denk dat dit per persoon verschilt. De ene heeft gewoon een betere nachtrust nodig als de ander. (mensen uit mijn klas kunnen op donderdag uitgaan en vrijdag weer fit in de klas zitten, ik zou dit dus absoluut niet kunnen)
Heb je deze vraag ook al aan je huisarts gesteld?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een poosje geleden is het slaapgen gevonden. De lengte van dit gen bepaalt hoeveel slaap je nodig hebt. In de eerste bron zie je bovendien dat adolescenten (hoe oud ben je?) relatief veel slaap nodig hebben: 9 tot 10 uur.

Wat ook een oorzaak kan zijn, is dat je onrustig slaapt. Dat komt bijvoorbeeld voor bij mensen met slaapapneu (waarbij de ademhaling enkele keren per nacht stokt, waardoor de slaper telkens (bijna) wakker wordt). Het kan dan heel goed zijn dat ja ja daar niets van herinnert. Maar intussen heb je wel te weinig diepe slaap gehad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als dit voor jou 'anders is dan anders' kan het zijn dat je de na-weeen ondervindt van een griepje of een ander virusje dat je kort geleden hebt gehad. Dan zul je gewoon geduld met jezelf moeten hebben en kijken of het langzaamaan minder wordt. Als dat niet zo is, zal er toch echt aanvullend onderzoek gedaan moeten worden.