Hoelang bestaat Asperine al?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is voor jou een vraag, en voor mij een weet;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad heel herkenbaar die mond ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb hem niet gejat! dat is zeker..
Wat het dan wel is?
Slimme mensen weten nu genoeg;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
welkom terug....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Cindy;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vond je vorige naam toch persoonlijker ;) Maar idd welkom terug!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Biertje, maar deze naam past echt helemaal bij mij hoor;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi,Norasha!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahahaha geweldig gevonden Peter;-)

Het beste antwoord

In 1897 brengt de firma Bayer de aspirine op de markt onder de naam Aspirin. Dr. Felix Hoffmann was degene die de pijnstiller heeft 'gemaakt'.

De geschiedenis van de pijnstiller gaat meer dan 3500 jaar terug. Geschriften uit de vijftiende eeuw voor Christus maken melding van het kauwen op gedroogde mirte-bladeren (mirte is een soort heester) tegen rugpijn en reumatische pijn.
Duizend jaar later maakt Hippocrates - de grondlegger van de moderne geneeskunst - vele mensen blij met een drankje dat hij wint uit de wilgenboom.,
In de 17e eeuw maken de Spaanse veroveraars in Zuid-Amerika gebruik van kinine om koorts tegen te gaan. Kinine wordt vervolgens naar Europa gebracht en gebruikt als koortsbestrijder. Begin 19e eeuw echter wordt door een oorlog een handelsblokkade opgeworpen tussen Engeland en het vaste land van Europa. Hierdoor wordt men in Europa gedwongen naar een alternatief koortswerend middel te zoeken.
Het drankje dat uit de wilgenboom wordt gemaakt, smaakt erg vies en de hoeveelheid wilgenbomen is te klein om aan de enorme vraag naar een goede pijnstillers/koortswerend middel te maken. Een Italiaan weet de werkzame stof uit het wilgendrankje te identificeren: salicylzuur. Andere chemici experimenteren verder en middels een chemisch proces genaamd acetylatie ontstond een synthetische variant: acetylsalicylzuur. Uiteindelijk maakt de chemicus Dr. Felix Hoffmann - werkzaam bij het farmaceutische bedrijf Bayer - in 1897 een stabiele, synthetische variant van acetylsalicylzuur. Bayer brengt het stabiele acetylsalicylzuur als geneesmiddel op de markt onder de naam Aspirin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

"In 1899 kwam het middel in poedervorm op de markt. Een jaar later waren er de gedoseerde tabletten."

Toegevoegd na 2 minuten:
in de wiki-link staat te lezen dat de formule veel verder terug gaat dan het eerste geproduceerde tablet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Acetylsalicylzuur
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier (de bron) staat het wel allemaal zo`n beetje.