zweten bij koude, kan het aan mijn (kiezen) vullingen liggen?

Voel me al heel lang niet goed, en het wordt er ook niet beter op. Ben helemaal onderzocht (van binnen en buiten)
toch is er het feit dat ze niets vinden kunnen. Ik ben niet gek! Loop ondertussen bij een psycholoog i.v.m. mijn vermoeidheid en emoties. Deze komen volgens de dokter omdat ik fibromyalgie heb. Ik ben ook erg vergeetachtig, en heb bijna altijd diaree, en dan dat zweten als ik het erg koud heb. Daarom deze vraag (ik heb 14 grote ouderwetse vullingen, zelfs in mijn verstandskiezen).
Ik heb ook altijd het gevoel dat ik een batterij tegen mijn tong heb zitten (zo'n zure prikkeling). De tandarts wil ze niet vervangen omdat ze nog goed zijn, terwijl de helft van de vullingen er al 35 jaar inzitten. Ik heb net iets gelezen over kwik in oude vullingen en het langzaam vergiftigen van jezelf. Ik ben bang dat ik belachelijk overkom als met deze vraag naar de dokter ga. Kan iemand mijn vraag beantwoorden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ook al wil je eigen tandarts je vullingen niet vervangen, je kunt altijd naar een andere tandarts gaan. Er zijn zelfs speciale tandartsen die zich vrijwel uitsluitend toeleggen op het vervangen van amalgaamvullingen door composietvullingen.

Je moet je echter goed bedenken dat je daarmee een paar risico's neemt.

Er is namelijk geen enkele aanwijzing dat amalgaamvullingen schadelijk zijn. Goed, er zit kwik in - en de angstzaaiers spelen daar gewiekst op in, want kwik is schadelijk.

Wat ze er niet bijvertellen, is dat dat kwik chemisch gebonden is. Als kwik in amalgaam al schadelijk is, wat vind je dan van keukenzout? Keukenzout bestaat voor de helft uit het zeer corrosieve, zelfs explosieve metaal natrium, en voor de andere helft uit het al eveneens heel gevaarlijke gas chloor. Is keukenzout daarom gevaarlijk? Nee: het natrium en het chloor zijn chemisch gebonden, en daardoor volkomen onschadelijk.

Als jij je amalgaamvullingen laat verwijderen, zullen die vullingen worden uitgeboord. Daarbij ontstaat fijnstof van amalgaam. De amalgaambelasting van je lichaam zal daardoor gigantisch zijn - veel, veel hoger dan wanneer je die vullingen gewoon veilig laat zitten.

Daarnaast moet bij het boren altijd een beetje gezond kiesmateriaal worden verwijderd. Je beschadigt je kiezen dus. Heb je dat over voor een zinloze, ja zelfs riskante vervanging?

--

Maar goed, als jij je zorgen maakt: al zijn je zorgen nog zo onterecht, puur het feit DAT je je zorgen maakt is al slecht voor je. En als het vervangen van die vullingen jou een goed gevoel geeft, dan zal dat jou goed doen. Dat zou dus een reden kunnen zijn om toch je vullingen te laten vervangen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar vind ik de info, dat er geen bewijs is voor het lekken van amalgaam vullingen, en daaruit voortvloeiende klachten?
Cryofiel
13 jaar geleden
Kijk - bijvoorbeeld - eens op
http://members.upc.nl/b.tandartspraktijkgpdevos/index.htm .
Type "amalgaam" in in het zoekvenstertje, en klik op de bovenste treffer in de lijst met zoekresultaten. Het artikel dat je dan krijgt, bevat informatie die afkomstig is van Mednet, de Amerikaanse FDA (Food and Drug Administration), de American Dental Association, de Consumentenbond, en diverse Britse, Australische, Skandinavische en Franse instanties. Uit Nederland komt de informatie van ACTA (Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam), de KUN (Katholieke Universiteit Nijmegen), en de NMT (Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Tandheelkunde). Het artikel haalt ook amalgaam-anstigen aan, dus beide kanten worden belicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies het goede antwoord op mijn vraag, eerlijk en niet aandringend. Je hebt gelijk. Dit antwoord is verantwoord.
Dank je!

Andere antwoorden (2)

Je "vage" klachten kunnen zeer wel van je oude vullingen afkomen. Soms kan het ook zijn, dat je wat onder de leden hebt, waarvan de klachten kunnen verergeren over de jaren heen, door "lekkende" amalgaam vullingen.

Er zijn op het net, veel mensen te vinden, met jouw problemen.

Hier vind je er een artikel over, waarin ook jouw klachten staan vermeld:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/25716-amalgaam-veroorzaakt-lichamelijke-en-psychische-klachten.html

Hier over wat amalgaam allemaal met je kan doen:
http://www.xs4all.nl/~stgvisie/AMALGAM/NL/protocol.html

Je kunt ook nog allerlei forums vinden, indien je "amalgaamvullingen" intikt bij google.

Mijn advies is, ga naar die dokter. Je zal echt niet belachelijk overkomen, aangezien je de enige niet bent. Als je er met je tandarts niet uitkomt, zoek dan a.u.b een andere tandarts! Als jij namelijk andere vullingen wil, zal je tandarts het toch moeten doen. Hij kan het je enkel afraden.

Blijf niet langer met je klachten lopen! Succes, sterkte en beterschap gewenst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan groot gelijk hebben.
Amalgaam is schadelijk en giftig. Ik zou er bij de tandarts op aan dringen om al het amalgaam te verwijderen en te vervangen door witte vullingen.
Lees hieronder maar eens:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
witte vullingen kunnen erg veel problemen geven en je kan er heel Erg kies pijn van krijgen dus misschien is er nog een andere optie (ander vullingen..)