Ik heb soms het gevoel dat ik mijn vingers of tenen steeds uit moet rekken, weet iemand waardoor dit komt?

Als ik gewoon stilzit, of heel soms als ik iets typ, voel ik een voortdurende drang om mijn vingers uit te rekken, alsof ze een beetje lam zijn. Het is moeilijk uit te leggen. Eerst had ik dit in mijn tenen, nu in mijn vingers. Het doet geen pijn of zo, het is alleen een beetje vervelend. Uitrekken/strekken helpt niet.
NB: ik heb last van jubeltenen (ik maakte vroeger ook de binnenkant van mijn schoenen kapot met mijn tenen) en ik speel piano (maar dit heeft niets te maken met mijn tenen :p )

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen idee waardoor het komt maar ik heb precies hetzelfde! De vreemde drang om steeds je vingers te willen rekken, niet dat het ook maar iets oplost maar op het moment dat je aan het rekken bent voelt het wel even lekker :) Maar mijn hele lichaam voelt dan altijd wat onrustig aan ofzo, misschien is het gewoon een gebrek aan beweging, volgens mij gaat het wel over als je even een rondje gaat hardlopen.

Het beste antwoord

Dit lijkt me een hele goeie vraag voor je huisarts.
Dat klinkt misschien flauw, maar is zeker zo niet bedoeld.
Je huisarts kan je namelijk persoonlijk bekijken, testjes doen, heeft medische kennis en kan zich laten informeren/je doorverwijzen als hij/zij er zelf niet uitkomt.
Niemand op GV kan dit doen: dat betekent, dat het giswerk is, en daar heb je natuurlijk helemaal niks aan.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Wendy,ik ben het helemaal met je eens en vind het zeker niet flauw,dit is inderdaad zo'n vraag waar wij niet bij "kunnen" helpen ( hoe graag we dat ook zouden willen)!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je, het punt is: vraagsteller zit ermee en wil gewoon vaak wat (h)erkenning en een huis/tuin/keukenmiddeltje of een goed idee om er vanaf te komen. En vaak kán dat gewoon niet en is een deskundig de enige aangewezen persoon om contact mee op te nemen.
Maar da's niet wat een vraagsteller wil lezen, want de meesten onder ons kunnen ook wel op dat idee en antwoord komen. Vandaar dat ik dan meestal zoiets schrijf als "flauw".
Dank voor je reactie en +!

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat jij last hebt van het Restless legs Syndroom. Google er maar eens naar. Ik ben er zelf ook bekend mee, heel irritant, vooral als je in bed ligt. Mijn symptomen zijn niet exact als de symptomen die worden omschreven, maar komen aardig overeen. Ik had nog nooit van RLS gehoord, tot ik er een folder van zag liggen bij de fysiotherapeut. Hèhè...eindelijk duidelijkheid en het had een naam :)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De naam zegt het al Restless LEGS oftewel rusteloze BENEN! Zelf heb ik dit ook al zo'n 25 jaar mede daarom vind ik het vreemd dat in jouw bron ook de armen genoemd worden?!?! Ben jij hiervoor naar je huisarts geweest?
Er zijn bepaalde oefeningen die je kunt doen maar als dit niet voldoende werkt zijn er ook voedingssupplementen en/of medicatie zodat je weer makkelijker in slaap valt en uitgerust op staat!
Hieronder een betere bron (mijn mening) over RLS en wat te doen! gezondheid.plusonline.nl/RLS
Sonaya
11 jaar geleden
O ja...er zijn zeker betere en veel meer bronnen voor info. Ik heb er zomaar even een link opgezet...haast :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hai Sonaya,ik had deze speciaal voor jou erbij gezet omdat er veel tips en dergelijke in staan,misschien kun je er iets mee?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Vlindertje: ik heb ook al vele vele jaren RLS, maar ook mijn linker arm vond het gezellig om mee te doen... dus het kan zeker wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wendy,mijn armen doen de laatste jaren ook mee maar volgens mijn reumatoloog is dat toeval en heeft dat een andere oorzaak,hij vond mij eigenwijs maar heeft nog niet kunnen vinden wat het dan wel is :-( Ik denk dat ik er vanaf nu dan toch ook van uit ga dat het door RLS komt ( moeten ze er wel een ander naam op verzinnen ;-) ) en stop met alle onnodige onderzoeken,want ik moet er toch al zoveel ondergaan!! In de bron van Sonaya staan ook de armen erbij!! Dank voor deze reactie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijgevoegd info van de Stichting in Nederland. Ook daar worden de armen genoemd! Misschien toch je reumatoloog efkes de link hiervan doorgeven? ;-) http://www.stichting-restless-legs.org/patienteninfo/tabid/55/Default.aspx Overigens zou ik het vreemd vinden, als het bij vraagsteller RLS is gezien de symptomen die genoemd worden. Maar goed: ik ben geen arts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blijf het toch vreemd vinden dat hij het niet weet want hij is verder één van de beste reumatologen die ik heb gehad en dat zijn er veel ;-) Dank voor de link! Lijkt mij ook niet,vandaar dat ik door ging over de symptomen van RLS!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan!
gonna
11 jaar geleden
Ik heb het ook, maar alleen bij mn tenen ook overdag en als ik snachts wakker word. Soms is het zo irritant dat ik mn tenen tegen de muur gestrekt houd in de nacht. Ze noemen het resless leggs, maar ik heb het alleen in mn tenen. Overigens zit daar ook nog artritis in de rechtervoet. Soms duw ik mn tenen met mn handen zo dat ze gestrekt blijven, maar echt helpen doet het niet.
Bij mn vingers heb ik het niet
Is het misschien mogelijk dat je (onbewust) de spieren van je vingers en tenen teveel aanspant?

Bij pianospelen buig je regelmatig je vingers. En met je tenen doe jij in feite hetzelfde; ook die zijn gebogen. Ik kan me voorstellen dat je spieren daardoor enigszins verkrampt raken, waardoor je sterk de neiging krijgt om je tenen en vingers te strekken.

Hetzelfde gebeurt wanneer je, in tijden van stress, je handen tot vuisten balt. Ook dan heb je er na een tijdje behoefte aan om je vingers te strekken. En wanneer je lang achter de pc hebt zitten typen, kan ook een soort verkramping van de spieren in je handen en vingers ontstaan.

Probeer tijdens je dagelijkse bezigheden eens te 'voelen' of de spieren van je handen en tenen inderdaad gespannen zijn en probeer die lichaamsdelen dan eens bewust te ontspannen. Als je dat regelmatig doet zou de drang om die spieren uit te rekken vanzelf moeten verdwijnen.