Een beroerte is de verzamelnaam voor een herseninfarct en een hersenbloeding.

Een herseninfarct kom het meeste voor. Bij een beroerte is:

80% een herseninfarct
20% een hersenbloeding
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beroerte Een beroerte wordt veroorzaakt doordat een gedeelte van de hersenen plotseling geen bloedtoevoer krijgt. Bij een beroerte kunnen verlamming van een arm of been en of bijvoorbeeld problemen met praten ontstaan.

•Een beroerte noemt men ook wel een cerebrovasculair accident of CVA.

Hoe krijg je een beroerte?
De bloedtoevoer naar de hersenen kan op twee manieren worden onderbroken:

•Doordat een slagader (bloedvat) naar een deel van de hersenen geblokkeerd is. Dit komt doordat zich een bloedprop vormt in een slagader op het oppervlak van een vettige afzetting die zich in de loop van de tijd heeft opgebouwd. Het kan ook het gevolg zijn van een bloedstolsel dat zich verplaatst en een slagader blokkeert die een gedeelte van de hersenen van bloed voorziet.
•Wanneer een slagader in de hersenen scheurt, geeft dit een bloeding waardoor andere delen van de hersenen niet genoeg bloed krijgen. Eén van de oorzaken kan een hoge bloeddruk zijn die niet is opgemerkt of behandeld.
•Er zijn diverse risicofactoren vastgesteld onder meer: onbehandelde hoge bloeddruk, diabetes (suikerziekte), roken, andere familieleden met beroertes, verharding van de slagaderen (arteriosclerose) en een afwijkend hartritme.

Hoe ernstig is een beroerte?
Een beroerte is altijd ernstig en kan levensbedreigend zijn. De symptomen die zich voordoen na een beroerte hangen af van het gedeelte van de hersenen waar de beroerte heeft plaatsgevonden en de omvang van de schade. Enkele symptomen die kunnen voorkomen zijn:

•Het meest voorkomende symptoom is zwakte of verlamming van een lichaamshelft.
•Spraakproblemen en verzwakking van de gelaatsspieren, wat kwijlen kan veroorzaken. Een dof of tintelend gevoel komt heel veel voor.
•Een beroerte die schade heeft gegeven aan de onderkant van de hersenen, kan invloed hebben op het evenwicht, het gezichtsvermogen en de slikfuncties.
•Ademhalingsproblemen en bewusteloosheid. .

Toegevoegd na 2 minuten:
•Binnen een aantal uur kunnen bepaalde medicijnen gebruikt worden om te proberen de schade die de beroerte heeft veroorzaakt te beperken.
•Als het vast staat dat een gesprongen bloedvat niet de oorzaak is van de beroerte, kunnen medicijnen worden gebruikt zoals aspirine of sterkere bloedverdunners om andere bloedstolsels te voorkomen.
•Soms wordt een operatie geadviseerd om een gebarsten of gescheurd bloedvat te herstellen en in zeer zeldzame gevallen wordt een operatie verricht om verstoppingen (trombose) in grotere slagaderen te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gedurende een tijdje de bloedbaan in de hersenen af te sluiten,waardoor een bepaald gedeelte ervan niet meer functioneert,tijdelijk of permanent.Dit wordt herseninfarct genoemd. Een hersenbloeding wordt ook welberoerte genoemd,maar is vaak dodelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beroerte is een ongeluk in één of meer bloedvaten van de hersenen. Een bloedvat kan worden afgesloten door een stolsel of vaatvernauwing, of een bloedvat kan scheuren doordat de vaatwand dun of star is.
Amadea
13 jaar geleden
Er komt een bloedprop in de ader en op een gegeven moment slaat de dicht en gaat er dus geen bloed meer langs en dat heet dan een beroerte.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beroerte is een stoornis in de bloedvaten van de hersenen. In die zin is een beroerte te vergelijken met een hartinfarct en wordt daarom ook wel herseninfarct genoemd. De oorzaak van die storing is meestal zuurstoftekort doordat een slagader of een ader verstopt raakt. Wanneer dit gebeurt, begint een stukje van het hersenweefsel af te sterven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik probeer het zo kort mogelijk in zeer simpele taal:

Een propje hard geworden bloed verstopt de slagader die naar de hersenen gaat, je hersenen krijgen geen bloed en zuurstof meer. (herseninfarct)

Of er gaat een slagader kapot waardoor er minder bloed en zuurstof in je hersenen komt. (hersenbloeding)

Beroerte = herseninfarct
Beroerte = hersenbloeding
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat het gevoel van je leeftijd van 35 jaar ineens veranderd naar 85 jaar. Met alle lichamelijk en geestelijke ongemakken van dien.