Wat zijn de gevolgen van een hersenbloeding?

Een familielid heeft momenteel een hersenbloeding. Wat zijn de gevolgen daarvan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn broertje heeft nu een hersenbloeding
Linkerkant verlamd
Al 3maanden aan het revalideren..
Komt het nog goed..

Het beste antwoord

Welke gevolgen dit exact zijn hangt af van de ernst van de hersenbloeding en eveneens van de plaats waar de hersenbloeding is ontstaan.
Gevolgen die na een hersenbloeding veel voorkomen zijn onder andere:
- Problemen met spreken (spraakstoornis of wartaal bezigen).
- Moeilijker een taal spreken en begrijpen.
- Vaak aan slechts één kant optreden van verlammingsverschijnselen.
- Gezichtsvermogen valt, vaak aan één kant van het lichaam, uit.
- Waarneming die verstoord is (slechts aan één zijde van een bord voedsel zien liggen).
- Problemen met concentratie.
- Vergeetachtigheid.
- Vertraagd denkproces zodat alles in een flits voorbij gaat aan de patiënt.
- Gedragstoornissen.
- Stoornissen wat betreft emoties.
- Stoornissen in het denken.

Al deze veranderingen kunnen ervoor zorgen dat de gevolgen van een hersenbloeding een flinke impact hebben op zowel de patiënt zelf als op diens directe omgeving. Beide partijen moeten leren met de nieuwe situatie om te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie bij reacties..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste antwoord.

Andere antwoorden (5)

Een beroerte heeft lichamelijke gevolgen, maar zeker ook psychologische en sociale. Welke gevolgen precies, hangt af van de zwaarte van de beroerte (de omvang van de beschadiging) en van de plek van de beroerte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een beroerte is niet altijd een hersenbloeding.
Ongeveer 75% van de beroertes ontstaan door zuurstoftekort doordat een slagader of een ader verstopt raakt. Een hersenbloeding wordt veroorzaakt door een scheur van een hersenbloedvat. In ong. 20% van de gevallen wordt een beroerte veroorzaakt door een bloeding in de hersenen zelf. http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1348
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Siska, je nekt jezelf een beetje met je eigen link..dit staat namelijk bij JOUW link bij jouw eigen antwoord: Wanneer iemand een hersenbloeding (beroerte) heeft gehad dan kan dit lichamelijke gevolgen hebben maar zeer zeker ook gevolgen op psychologische en sociale gebied ...Dusja
Dat is heel erg verschillend. Er is zowiezo een verschil tussen een bloeding en een infarct. Als je een bloeding hebt, betekend dat er een (slag)ader in de hersenen kapot is gegaan waardoor de hersenen vollopen met bloed. Alles wat geen zuurstof krijgt sterft af. Dit geldt ook als er een bloedpropje in de ader zit (infarct) alles wat daarachter geen zuurof meer krijgt zal afsterven. De kans dat mensen komen te overlijden na een hersenbloeding is groter dan bij een infarct. De gevolgen zijn verschillend dus. Sommige mensen houden er weinig van over. Maar er zijn ook mensen die halfzijdig verlamd blijven of -en hebben afasie (spraakproblemen) Het ligt er ook aan welk gedeelte is aangetast. Vaak zie je ook karakter veranderingen. Mijn ervaring is dat mensen die een infarct/bloeding hebben gehad, niet meer tegen veranderingen kunnen en volgens een vaste structuur moeten leven.
Kortom je kan er nu niks van zeggen, hoe het gaat lopen. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn lieve oma heeft al 3 hersenbloedingen gehad, en ze leeft nog steeds.
Hetgene wat zij eraan over gehouden heeft is een verlamde linkerhand.
In de hersenen kunnen er dingen uitgeschakeld worden en niet meer functioneren, maar het kan zelfs leiden naar de dood.
Gelukkig is dat mijn oma niet gebeurd maar, een hersenbloeding is iets heel gevaarlijks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan variëren van vrij weinig tot in coma raken en overlijden. Daar kun je zo in het algemeen weinig over zeggen, maar je kunt er zeker van zijn dat er altijd gevolgen zullen zijn hoe ernstig die uiteindelijk zullen zijn dat zal pas na de revalidatieperiode blijken.

Heel belangrijke factoren zijn (vooral) hoe ernstig de bloeding is geweest en het getroffen gebied en ook de leeftijd.

Je kunt al wel na een paar dagen, afhankelijk van de stoornissen, zoals niet kunnen praten, bewegen e.d. al wel iets opmaken van hoe ernstig het zal zijn. Dikwijls zijn er verlammingsverschijnselen en/of cognitieve stoornissen (zoals niet op woorden kunnen komen, geheugenproblemen, niet kunnen concentreren) wat bijna altijd op zal blijven treden is vermoeidheid. De verschijnselen die optreden kunnen verminderen of blijvend zijn, maar er kan altijd nog verbetering optreden zelfs na jaren daar valt niets met zekerheid over te zeggen. Maar je herstelt er nooit meer helemaal van omdat er miljoenen hersencellen zijn afgestorven. Het herstel heeft vooral te maken met andere hersencellen die taken gaan overnemen maar dat kan nooit voor de volle 100% en daarom is de leeftijd ook belangrijk.

Je moet eens kijken op de sites van de hersenstichting en de hartstichting.

Ik ken vrij veel mensen die herseninfarcten en/of hersenbloedingen hebben meegemaakt en van de laatste is er een in coma geraakt en overleden.

Veel sterkte toegewenst het kan een zware en moeilijke tijd worden.
Ceeve
12 jaar geleden
Bij een bloeding zijn er 2 dingen die gebeuren:
1 - een bepaald gebied komt zonder bloed te zitten (daar waar de ader het bloed naartoe had moeten brengen
2 - waar het bloed uitstroomt, drukt het bloed weefsel opzij (er is weinig plek in je hersenen voor expansie) en 'scheurt'als het ware weefsel opzij.

Afhankelijk waar deze 2 verschijnselen plaatshebben, zal de schade verschillende gevolgen hebben.

Zit het in het gedeelte waar je herinneringen 'bewaard'blijven, zal dat aangetast worden maar het kan net zo goed in het gedeelte waar je 'zicht'wordt gevormd zodat he blind kan raken....

Ligt dus echt aan de plek.