hoe komt dat je duizelig word als je draait?

ik vraag mij af waarom je eigenlijk duizelig word weet iemand dat? alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Omdat de vloeistof in het slakkenhuis in je hoofd (bij je oor) niet stabiel meer is en geen goede informatie meer doorgeeft aan de voelorgaantjes daar en daarmee aan je hersensen. Daardoor ontstaat het duizelig gevoel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De cochlea (slakkenhuis) in het binnenoor dient voor het verwerken van geluid. Jij bedoelt het vestibulair orgaan. Dat zit in het middenoor en is net als de cochlea een buizenstelsel gevuld met perilymfatische vloeistof, maar het heeft een andere functie.
Het heeft te maken met de inertie of traagheid van de vloeistof in je vestibulair orgaan (dus niet in je cochlea of slakkenhuis). Als je draait gaat deze vloeistof bewegen. In het vestibulair orgaan bevinden zich trilhaartjes die deze beweging registreren en doorgeven aan de hersenen.
Je hersenen nemen dus via zowel je ogen als je evenwichtsorgaan waar dat je draait. Tot zover niets aan de hand.

Nu stop je met draaien en je hersenen nemen dat waar via je ogen, echter net als wanneer je stopt met roeren in je thee, blijft de vloeistof in je vestibulair orgaan nog even doorbewegen. Je hersenen krijgen dus twee signalen door die niet met elkaar stroken. Je ogen zeggen: we draaien niet meer, terwijl je vestibulair orgaan zegt: we draaien nog wel.

Dan komt ook nog eens je motorisch systeem om de hoek, dit systeem gebruikt de informatie van je vestibulair orgaan om jou rechtop te houden, dat is bij tweebenige wezens een actief proces. Het motorisch systeem probeert dus uit alle macht de waargenomen draaiing te corrigeren door de andere kant op te bewegen. Je ogen nemen dit weer waar.

Nu is de chaos in het brein compleet, want zowel het proprioceptisch systeem (dat waarneemt wat je motoriek doet) als de ogen geven aan dat we naar rechts draaien terwijl het vestibulair systeem nog steeds aangeeft dat we naar links draaien. Je hersenen reageren hierop met: paniek, er is iets ernstig mis! Dit gevoel kennen we als duizeligheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Erg bedankt voor dit goeie antwoord!.