De hersengebieden die tijdens dagdromen actiever worden zijn precies die gebieden die tijdens aandacht vereisende taken minder actief zijn. Dat wil dus zeggen: als je ergens je aandacht op richt, wordt het dagdroom-netwerk minder actief. Maar op het moment dat je met de taak stopt (en de ogen sluit) begint deze motor te draaien.

Dit netwerk van hersengebieden wordt ook wel het ‘default mode netwerk’ genoemd, omdat dit netwerk de standaard (= default) activiteit van het brein aangeeft, namelijk bij rust. Een onderzoek dat door experimenteel psychologen uit Harvard in 2007 in het vakblad Science werd gepubliceerd, liet zien dat hoe sterker dit netwerk actief werd, hoe meer originele gedachten mensen rapporteerden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

als je droomt droom je meestal over wat er die dag is gebeurt, bij mij toch,
en je hersenen proberen zich dat te herinneren en dan droom je ervan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die zijn hard aan het werk, om jouw dat beeld in je hoofd te geven, van dat strand met die palmbomen, jij liggend in je hangmatje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mmmmm ik lig al ....+