Welke sport is naast fitness en zwemmen goed tegen rugklachten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Yoga is waarschijnlijk ook goed en ballet ook, je let immers bij beide veel aan je houding en traint spieren.

Hoe gezond ook, zwemmen is niet persė goed voor rugklachten. Bepaalde rugaandoeningen geven meer pijn door zwemmen. Als het zwemmen geen problemen geeft is dat een goede sport voor je rug. Sterk onderschat is het positieve aspect van wandelen op goede schoenen zonder harde zool. Veel mensen met chronische degeneratieve rugklachten hebben er baat bij om dagelijks minimaal een half uur lekker door te wandelen. Je rug en je buikspieren zijn dan behoorlijk aan het werk.

Een aantal sporten duiken steeds weer op als rugvriendelijke sporten. Lijstje van goede rug sporten Aquagym is een zachte of low impact sport waarbij je spierversterkende oefeningen doet onder water. Er is weinig gevaar voor overbelasting of kwetsuren. Het water geeft voldoende weerstand om de spieren te versterken op een rugvriendelijke manier. Dansen kan goed of slecht zijn voor je rug afhankelijk van de dansstijl. Volksdans, lijndans en bepaalde dansen met partner, zoals salsa worden goed verdragen bij rugpijn. Vermijd belastende dansstijlen zoals ballet, hiphop en high impact aerobics. Je kan gaan fietsen met rugpijn als je op een paar zaken let. Zet je zadel op een goede hoogte zodat je met een rechte rug fietst. Als je veel rugpijn hebt, fiets je best korte afstanden. Je doet best geen lange afstanden omdat je dan langdurig in dezelfde positie zit. Wil je toch een langere fietstocht maken, stap dan regelmatig eens van je fiets en wandel wat rond. Je gaat best niet wielrennen als je problemen hebt ter hoogte van de tussenwervelschijven. De lang voorovergebogen positie maakt dit erger. Langlaufen kan je nog het best vergelijken met wandelen. Maar dan op latten en in de sneeuw. Het is een heel rugvriendelijke sport. Lopen is een belastende of high impact sport. Je gewrichten worden zwaar belast. Als je toch wil je lopen, ga dan joggen op een zachte bosgrond of een Finse piste. Dit vermindert de belasting op de wervelkolom aanzienlijk. Draag ook altijd loopschoenen met demping zoals gel of lucht Met Pilates train je op een evenwichtige manier je rug- en buikspieren. Je krijgt sterkere spieren die je je wervelkolom beter ondersteunen. Pilates wordt gegeven door gekwalificeerde trainers. Deze training is altijd een aanrader voor mensen met rugpijn. Rollerbladen is een low impact sport waarbij je op een intensieve manier aan je conditie werkt zonder je rug te belasten. Je traint je rug- en buikspieren omdat ze moeten constant werken om je lichaam op de rollerblades in evenwicht te houden. Tai Chi is een low impact sport waarbij, net als bij yoga, de bewegingen traag en gecontroleerd verlopen. Het is dus zeker een aanrader voor mensen met rugpijn. Wandelen is altijd aan te raden als je rugklachten hebt. Het hoeft ook niet per se traag te gaan. Maak de wandeling zwaarder door in het bos of heuvelachtig te gaan stappen. Zie bijgevoegde link.

Bronnen:
http://www.bondmoyson.be/ovl/gezond-actief...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100