Er zit al een jaar een metaalsplinter diep in mijn vinger. Ik voel hem als ik in de buurt van een magneet kom met mijn vinger. Kan dit kwaad?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, je zal er niet rechts -of linksom van gaan draaien. Uit eigen ervaring weet ik dat het heel erg lang duurt voordat een metaalsplinter uit je lijf is (ik leef nog steeds). Je kan vragen aan de huisarts of hij deze wil verwijderen.

Nee. Als de magneet maar krachtig genoeg is, dan komt de splinter eruit. Is dat trouwens een idee? Bij metaalsplinters in het oog worden ook zeer krachtige magneten gebruikt in het ziekenhuis.

Mijn vader was molenaar. De groeven in de maalstenen moesten regelmatig worden uitgehakt. Dat wordt 'stenen billen' genoemd. Vroeger ging dat met een gehard ijzeren hamer op een gehard ijzeren beitel. Daar vlogen de splinters staal dus bij in het rond. Mijn vader is inmiddels overleden, maar zijn handen zaten werkelijk helemaal vol met staalsplinters. Hij heeft er nooit last van gehad. Ik moet er wel bij zeggen dat die splinters natuurlijk altijd roodgloeiend waren als ze van het gereedschap sprongen, en dus steriel.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100