Tuurlijk. Door het te stoppen. Maar dat is heel tricky :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja dat kan. Maar is niet makkelijk.
Het allerbelangrijkste is in eerste instantie je bewust te worden van je gedachten.
Als je je ervan bewust bent kan je je gedachten 'sturen'
Door aan iets anders te denken, de gedachten stop te zetten of juist helemaal opgaan in je gedacht.
Maar de bewust wording van je gedachten is een must en dat is best moeilijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We kunnen onze gedachten sturen en bij dingen waar je ineens aan denkt en waar je helemaal niet aan wilt denken, kun je je wel dwingen aan iets anders te denken.
Dit zal even lukken, maar automatisch komen de gedachten weer terug omdat ze niet verwerkt of afgesloten zijn. Zelfs in je slaap zijn je hersenen nog info aan het verwerken en er hoeft maar ergens gelinkt te worden en het komt op waardoor je eraan moet denken.De hersenen zijn niet te controleren volgens mij, anders zou iedereen alleen maar gelukkkig zijn en zouden er geen geesteszieken zijn. dan zou iedereen door alleen eraan te denken dolgelukkig zijn. Je kunt je gedachten dus alleen ordenen en sturen, maar controleren niet, volgens mij.
amc
14 jaar geleden
Je gedachtegang controleren in de zin van beheersen.

Dat kan, maar dan moet je wel er bewust bij blijven. En ik weet niet of het wel wenselijk is dat continu te doen.
Gewoon een beetje vrij dagdromen is namelijk heel gezond. Daarnaast zijn vrije nachtdromen natuurlijk ook heel gezond.

Je gedachtegang controleren in de zin van kijken of die klopt.

Ja dat kan soms ook, dan moet je de dingen gaan uitzoeken, mensen vragen ed.. Ik denk dat het heel verstandig is ervan uit te gaan dat gedachtegangen niet altijd hoeven kloppen.

En dat inzichten hoe mooi ook, niet altijd voor iedereen waar hoeven zijn, je komt ermee vooruit dat is het doel, je kunt verder. Of het waar is is een andere zaak.

Ik kom er vaak op uit dat je het best de gulden midden weg kunt volgen. Een beetje van dit en een beetje van dat. Alles op z'n tijd. Dus controle en loslaten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Met volledig gecontroleerde gedachten kom je nooit op nieuwe ideeën.

Je sluit de communicatie van je ziel met je ego uit, als het ego de gedachten beheerst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn motto is: "Alles wat je bent, is het resultaat van wat je dacht" (Boeddha).
Gedachten doen heel veel met je gevoel. Je hoeft niet alle gedachten steeds onder controle te houden lijkt mij. Wat wel handig is als je regelmatig negatieve gedachten hebt, je hier bewust van te worden wanneer je dat hebt en of die gedachten jou helpen. Het is best goed en lekker om even te balen, verdrietig te zijn etc. Als dat de boel weer even op een rijtje zet, is dat alleen maar lekker.
Wat je wel kunt aanleren is als je negatieve gedachten hebt, is jezelf daarna af te vragen of jij invloed hebt op deze situatie of er anders mee kunt omgaan dan nu.
Je kunt beter alle negatieve dingen niet wegstoppen want daar los het het ook niet mee op (of alleen maar op dat moment). Je kunt je de vraag stellen: Oke, dit wil ik niet, wat wil ik wel? Wat is de oplossing voor dit probleem?
Dan ga je namelijk naar een situatie die positiever is en stap je uit je negatieve gedachtencirkel. Gewoon een doen!