Is het waar dat je theedoeken en handdoeken op 60 graden moet wassen?

Om bacteriën te doden hoor ik dan. Maar afwas die je afdroogt is toch schoon? En je lichaam toch ook?

Van vaatdoekjes begrijp ik het wel.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.1K

Het beste antwoord

De afwas en Je lichaam zijn minder schoon dan het lijkt. Er zijn genoeg bacterieen van te kweken. De vraag is hoe erg dat is. Want noch je lichaam, noch de afwas kunnen steriel zijn. Je huid zou zelfs ziek worden als je je huid steriel zou reinigen.
Verreweg de meeste bacterieen en schimmels worden bij 60 graden, samen met de zeep wel gedood. Gestreken theedoeken worden nog schoner door de hitte van de strijkbout . Of dat allemaal nodig is? Nee. Als je handdoeken, theedoeken etc vaak genoeg in de was doet, aannemende dat ZW niet al te vuil zijn, zullen ze bij 40 graden ook schoon genoeg worden, temeer omdat de zeeppoeders eiwitten oplossen en daarmee ook veel bacteriën doden. Het is veilig genoeg om meestal op 40 te wassen. Dan kan je altijd nog af en toe op 60 wassen, maar noodzakelijk is het bij niet te vuil wasgoed niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lang genoeg geschoold om iets te weten van ziekteverwekkers en de omstandigheden waarin ze leven en al dan niet kwaad kunnen. De hele wereld om je heen zit vol bacteriën. Je huid, je darmen, alles. Wat ik wil zeggen is dat je zonder niet kunt leven, en dat sommigen onder bepaalde omstandigheden een mens ziek kunnen maken. Onder normale hygiënische omstandigheden wordt een gezond mens niet zo snel ziek ervan. Bacterieen worden al snel geassocieerd met vies en gevaarlijk. Dat kan maar hoeft niet.
Aldus was je vraag over de was temperatuur gemakkelijk te beredeneren. Het verhaal gaat logischerwijs op voor normale huishoudelijke omstandigheden. Handdoeken in een kippenslachterij kan je dus maar beter in de kookwas doen.

Andere antwoorden (2)

Heet wassen voor de hygiëne is nergens voor nodig, op lage temperaturen worden je kledingstukken ook goed en hygiënisch schoon. Het aantal graden wat op je kledingstuk aangegeven wordt is het maximum, dus op een minder aantal graden wassen kan natuurlijk ook. Minder heet wassen spaart je een hoop water en energie, en is dus lekker groen!

Handdoeken, theedoeken, vaatdoekjes bij voorkeur op 60 graden wassen. Verder wassen de meeste mensen tegenwoordig de rest allemaal op 40 graden, met uitzondering van kledingstukken die met de hand gewassen moeten worden of kledingsstukken die speciaal op 30 graden gewassen moeten worden. Als je kledingstukken van verschillende stoffen samen wilt wassen, kies dan altijd voor de laagst voorgeschreven temperatuur.
fremar
10 jaar geleden
Er is vorige week ergens een onderzoek geweest over dat onder de 60 niet alle bacteriën van kleding wordt gedood. Dus is het inderdaad verstandig om je handdoeken wel met 60 graden te wassen. die worden immers ook het meeste vies.