Is "het heet hebben" een normaal onderdeel van de nachtelijke temperatuurcyclus?

Ik word regelmatig 's nachts wakker, steevast rond een uur of 4, omdat ik het enorm heet heb. Soms zo heet dat ik ervan zweet.

Ik moet dan het dekbed van me af gooien en tien tot vijftien minuten afkoelen. Dan zakt mijn temperatuur en begin ik het koud te krijgen (ik slaap met open raam). Dan doe ik mijn dekbed weer over mij heen en slaap ik gewoon verder tot ik vanzelf wakker word, meestal een paar minuten voordat de wekker gaat.

Gedurende de hele nacht is mijn temperatuur normaal, alleen rond 4 uur word ik dus wakker van de hitte.

Als ik probeer minder warm te slapen, kom ik slecht in slaap of word ik al eerder wakker omdat het toch te koud is. De temperatuur is dus goed - behalve rond 4 uur.

Hoe kan dit? Is deze temperatuurcyclus normaal, dat wil zeggen is dit gewoon een onderdeel van de normale nachtelijke temperatuurcyclus van de mens? Kan er een andere oorzaak zijn?

Toegevoegd na 3 minuten:

Ik heb er verder geen last van. Ik ben gewoon 's nachts een kwartiertje wakker, dat is alles. Ik heb een regelmatig slaapritme en ik krijg, ook zonder dat kwartiertje, voldoende slaap.

Ik slaap met open raam. De verwarming is dit seizoen nog niet aangeweest. De hitte-aanval ligt dus puur aan mij, de temperatuur in de slaapkamer verandert niet. Voor zover ik weet lig ik ook niet meer of minder onder mijn dekbed.

Niets om me zorgen over te maken dus. Ik vraag me alleen uit pure nieuwsgierigheid wat de oorzaak zou kunnen zijn van dit verschijnsel.

Cryofiel
10 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je lichaam langzaam opwarmt onder de dekens. En om 4 uur heb je het zo warm dat je er wakker van wordt. Waarschijnlijk helpt het als je een dunner dekbed koopt.
Cryofiel
10 jaar geleden
@Wertos, ik slaap al onder een dun zomerdekbed, in een zo dun mogelijke zomerpyjama. Als ik eens veel drink voordat ik ga slapen en ik dus om drie uur of half vier wakker word omdat ik moet plassen, heb ik geen last van een hoge temperatuur. Ik denk dus niet dat het een kwestie is van 'geleidelijk opwarmen', maar dat het echt mijn lichaam is dat ineens veel warmte gaat produceren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet niet hoe het zit, maar herken het wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan weet ik het ook niet, want 's nachts rond 3-4 uur is je lichaamstemperatuur over het algemeen het laagst. Misschien dat het juist daarom zo warm voelt, omdat je zelf kouder bent. Maar ik ben nu aan het gissen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is je doorbloeding normaal. Daar ligt voor mij de oorzaak.
Ik gebruik nu ook een laken. Daardoor blijf ik warm genoeg als ik mn dekbed wegsla
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/82577-nachtzweten-waardoor-ontstaat-het-nachtelijk-transpireren.html Wellicht zweet je niet, maar warm worden/zweten is een gevolg kwestie dus het kan goed dat het probleem/de oplossing in dezelfde hoek zit. Ik heb er ook weleens last van, slaap zonder pyama en het liefst in een zo dun mogelijk dekbed, raam op een kier. Kan niet goed tegen warmte. Ben blij met dit weer nu, lekker fris!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Soms zo heet dat ik ervan zweet." Ah.

Antwoorden (1)

Als je in de overgang bent is het normaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar dan heb je toch juist opvliegers, en niet alles op dezelfde tijd?
Amadea
10 jaar geleden
En zeker niet elke nacht op hetzelfde tijdstip en verder niet. Dus dit "antwoord" is quatsch.